Foto: IKON/Magnus Aronsson

Dopkläder

Varje församling har dopkläder att låna gratis. Den vita klänningen är en symbol som påminner oss om hur vi från det att vi föds tills vi dör finns i Guds kärlek, omsorg och gemenskap.

Varför är klänningen vit?

Inom den kristna tron är den vita färgen festens färg. Den är också förknippad med renhet och oskuld.

Varför är klänningen lång?

Dopdräkter som Aspås församling lånar ut.
Foto: Holger Jansson.

Vid ett barndop är det föräldrarna som vill att deras barn ska döpas. För barnet innebär detta att dopet blir något att växa in i. Den långa dopklänningen vill just visa hur dopet är något att växa i och hur Guds kärlek och nåd är större än vad vi kan förstå. När man sedan konfirmeras tar man på sig dopklänningen (konfirmandkåpan) igen. Då är den i rätt längd. Vid konfirmationen får den döpte säga ja till sitt dop. Konfirmanden bekräftar sitt dop och Gud bekräftar konfirmanden. Sista gången en människa klär sig i den vita dopklänningen är vid svepningen när man är död.

Generationer som hör samman

En dopklänning har i vissa familjer funnits i många generationer. Ibland har man också broderat barnens namn och dopdatum på klänningen. För dessa familjer blir detta ett tydligt tecken på samhörighet över generationsgränserna och även då med döda släktingar.

Församlingen kan låna ut
Genom flera lokala initiativ finns det nu dopklänningar i varje församling. Prata med dem som jobbar på plats eller ring den administrativa personalen i Kyrkans Hus i Krokom, 0640-171 00, och låt den berätta mer om vad som finns i respektive församlingar för små barn att låna och även konfirmandkåpor att låna inför ett vuxendop.