Foto: IKON

Dop

Kyrkan välkomnar alla som vill döpa sig och bli en del i Guds stora familj. Läs mer om dopet i våra församlingar i Krokoms pastorat.

Genom dopet förs vi in i kyrkan och ingår i en större gemenskap och tillhörighet. Dopet är en gåva som inte kräver någon motprestation och påminner oss om att vi är sedda och älskade av Gud.

DOP FÖR ALLA ÅLDRAR

Det är oftast barn som döps i Svenska kyrkans regi, men allt fler ungdomar och vuxna vill döpas. Det sker ofta i samband med konfirmationsläsning, efter undervisning eller i samband med en samtalsgrupp i kristen tro.

DOP OCH MEDLEMSKAP

Dopet är grunden till medlemskap i Svenska kyrkan. Den som har döpts i ett annat kristet samfund är också välkommen som medlem i Svenska kyrkan, något nytt dop behövs inte. Enligt Svenska kyrkans ordning gäller ett kristet dop för alltid. Dopet är kostnadsfritt.

DOPINBJUDAN

Alla nyfödda barn i pastoratet med tillhörig förälder, får en dopinbjudan på posten. I inbjudan finns information om dopet.

BOKA DOP

Dopet kan ske i samband med gudstjänst eller enskilt.

Att ha dop i samband med gudstjänst är fördelaktigt, då det är mycket musik och en församling som vill sjunga och trevliga gudstjänster som ger möjlighet för församlingen att ta emot de nya församlingsmedlemmarna.

En enskild dopgudstjänst går också att boka både i kyrkans lokaler eller på annan plats vid hemmet.

Ni kan även boka lokal för dopkaffe efteråt. Lokalen är kostnadsfri för dop. Ni får på egen hand duka, koka kaffe och servera samt städa efteråt. Lokalen återlämnas i befintligt skick.

DOPSAMTAL

Inför dopet träffar man prästen för att prata om vad dopet är och innebär. Då brukar man även gå igenom dopgudstjänsten, välja psalmer tillsammans och komma överens om vem som gör vad under gudstjänsten.

DOPKLÄDER

Det lilla barnet har en dopklänning som är ganska lång och den symboliserar att det lilla barnet ska växa till sig i tron om vad dopet innebär. En tonåring eller vuxen bär gärna finkläder med något vitt inslag. Det vita påminner om den förlåtelse och renhet som Gud ger i dopet.

Om ni önskar låna en dopklänning av oss, kan ni boka den samtidigt som ni bokar dopet eller tala om för prästen på dopsamtalet att ni önskar låna en.

FADDRAR

Föräldrarna ber ofta någon de vill ska spela en speciell roll i barnets liv att vara fadder. Det är något av ett hedersuppdrag. Ett annat namn på fadder är gudmor/gudfar. Att vara fadder innebär att man känner lite extra ansvar för sitt ”gudbarn”, det är en gåva att förvalta efter bästa förmåga.

Enligt Svenska kyrkans kyrkoordning ska en fadder ”vara döpt och villig att dela barnets kristna uppfostran”. Men faddern behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan.

Om du undrar över något om dopet och vill prata med oss går det bra att ringa  på 0640-171 00. Se öppettider under Kontakt.

Våra kyrkor:

Kyrkor & kapell

Våra kyrkor välkomnar dig på en upptäcktsfärd till en större värld.

Boka Dop

Här kan du fylla i dina önskemål om dopet. Vi hör av oss för fortsatt kontakt!

Dopdräkter som Aspås församling lånar ut.

Dopkläder

Varje församling har dopkläder att låna gratis. Den vita klänningen är en symbol som påminner oss om hur vi från det att vi föds tills vi dör finns i Guds kärlek, omsorg och gemenskap.

Tips på psalmer

Här finns några av de psalmerna som är vanliga vid dop. Det är sångare ur Annakören och Näsets unga manskör från Svenska kyrkan i Höllviken som sjunger.

En bebis doppar handen i en skål med vatten.

Dop i en krissituation

Ibland blir livet inte som man tänkt, och det är osäkert om en människa kommer att överleva.

Droppar av vatten som far genom i luften.

Meningen med dopet

Dopet är en helig handling, ett sakrament. Handlingen är helig eftersom vi tror att Gud verkar genom den.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?