Mossebo kyrka

Mossebo kyrka

Tranemo församling

I Mossebo finns den vackra röda träkyrkan från 1700-talet med fina invändiga målningar och skulpturer. Intill ligger Mossebo stom med café - och en gång i tiden hemvist för talmannen Joseph Hansson.

Bonden Joseph Hansson från Mossebo stom fick som talman i Sveriges riksdag igenom att ett par rikskollekter skulle finansiera bygget av Mossebo kyrka, som stod färdig 1773. Hansson själv är avbildad på ett originalporträtt på den södra väggen.

Invändigt är kyrkan som en bilderbok över Bibelns berättelser: här finns Sven Nilsson Morins skulpturer överallt i kyrkan. De fängslande målningarna är gjorda av Christoffer Weisstern.

Kyrkan stoltserar med en av några få bevarade ljuskronor från Limmareds glasbruk. Den tillverkades 1855.

I vapenhuset finns flera inventarier som berättar om gamla tiders Mossebo, bland annat en primklocka och kyrkans brudkrona.