Vigselringar på händer
Foto: Linda Mickelsson /IKON

Bröllop - Vigsel

Genom att vigas och ingå äktenskap säger man ja till varandra och lovar att leva tillsammans livet ut. En vigsel kan ske enkelt med bara ett par vittnen närvarande. Det kan också ske med stort bröllop och många gäster – eller någonstans däremellan. Oavsett hur man väljer att gifta sig är det en glädjens och kärlekens dag.

En vigselgudstjänst i Svenska kyrkan innehåller bibelläsning och bön, musik, välsignelsen och så förstås ringväxlingen och brudparets ja till varandra. Många par har egna tankar och önskemål i planeringen inför vigseln. Tillsammans med prästen pratar man därför igenom vigseln innan den stora dagen infaller. Vid ett vigselsamtal får man möjlighet att diskutera vigseln och ordningen. Kanske har man önskemål om psalmer eller musikstycken, kanske vill man att någon av gästerna läser en bibeltext.

Besöksadress: Klockaregatan 2
Postadress: Box 109, 512 23 Svenljunga
Expeditionen tel. 0325-61 20 00
kinds.pastorat@svenskakyrkan.se

Hindersprövning

Innan man får gifta sig gör Skatteverket en hindersprövning. En kontroll utförs för att se att det inte finns några hinder för er att gifta er.

Om ni båda är folkbokförda i Sverige kan ni ansöka om hindersprövning genom att fylla i Skatteverkets blankett SKV 7880. Skriv under blanketten och skicka eller lämna den till Skatteverket i original. Tänk på att en hindersprövning bara är giltig i 4 månader.
På skatteverkets hemsida www.skatteverket.se kan du läsa mer och ladda ned blanketten.

mer om bröllop/vigsel

Läs mer om bröllop/vigsel på Svenska kyrkans rikssida

Om kyrkorna i Kind

Här hittar du mer information om kyrkorna i Kinds pastorat