Foto: Glenn Carstens-Peters, Unsplash

Verksamhetsråd i Jönköpings församling - utvecklar kyrkan

Var fjärde år är det kyrkoval och då väljs representanter till kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet. Varje år väljs representanter till Jönköpings församlings olika verksamhetsråd. Vill du engagera dig i vad som händer i församlingen? Välkommen att höra av dig!

Varje verksamhetsråd jobbar i ett område som är unikt i sin karaktär och har sina möjligheter och utmaningar. Verksamhetsrådet består av personer som är engagerade i den lokala kyrkans verksamhet och känner sitt område. Tillsammans med arbetslaget i den lokala kyrkan arbetar verksamhetsrådet med att förvalta, vårda och utveckla den verksamhet som finns just där.

Varför finns det verksamhetsråd?
Varje kyrka i Jönköpings församling har ett råd med särskilt ansvar för att förvalta och utveckla verksamheten. Till rådet väljs representanter som på olika sätt är aktiva i kyrkan. På detta sätt säkerställs ett delat ansvar mellan präst/anställda och förtroendevalda/ideella medarbetare.

Vilka är rådets viktigaste uppgifter?

• Vårda den lokala kyrkans traditioner och samtidigt verka för förnyelse och utveckling.
  • Arbeta med vilka verksamheter som behövs för att möta dagens behov inom gudstjänst, undervisning, diakoni och mission.
  • Fortlöpande följa upp verksamheten.
  • Följa utvecklingen i den lokala kyrkans närområde.

Vad engagerar dig?

I våra olika kyrkor finns en mängd olika verksamheter, exempelvis: gudstjänster och mässor, körer för barn och vuxna, ungdomsgrupper, öppen förskola, bibelsamtal, stickcafé, våffelcafé, samtalsgrupper, enskilda samtal, andakter, undervisning, insatser för internationellt arbete och mycket annat. Allt detta engagerar rådet, och en del kanske även dig?

Hur ofta ses rådet?
Det hålls omkring sex möten varje kalenderår.

Hur går valet till?
Val till verksamhetsråd sker under oktober och november. Varje kyrka väljer när valet äger rum, oftast i samband med söndagens gudstjänst. I anslagen i kyrkorna kan du se vilka datum som respektive verksamhetsrådet kommer att väljas.

Ledamöterna väljs för ett år. Rådet ska bestå av minst sex, maximalt tolv personer. De som väljs bör representera kyrkans liv så allsidigt som möjligt.

Är du intresserad att vara med?
Om du är intresserad eller har frågor, hör av dig till den präst som finns i den kyrka som du vill engagera dig i.

Här hittar du kontaktuppgifter till prästerna i församlingen

Präster

Prata med oss om allt mellan himmel och jord. Vi är utbildade lyssnare och vana att prata om livets ljusa och mörka stunder. Du kan också boka ett enskilt samtal med någon av oss.