Temat på avdelningarna

Med förskolans läroplan till grund ser vi med glädje fram emot många roliga, lärorika samt trygga terminer tillsammans.

Storfjädern

Under våren kommer vi på Storfjädern att använda oss av ”Tio små kompisböcker” i vårt temaarbete.

Vi vill uppmuntra barnen till att vara en bra kompis och sträva efter att varje barn utvecklar förståelse för att alla människor har lika värde och vårt mål är att få barnen att visa förståelse för varandras olikheter.

Vi kommer även att väva in språk, naturvetenskap och teknik samt matematik i vårt temaarbete.

Vi fortsätter också att arbete med ”Grön flagg” utifrån följande teman: Kamratskap, Väder/Väderlek och Vi följer ett bygge.

På våra ”Äventyrspromenader” varje vecka upplever och följer vi naturens olika årstider tillsammans. Vi följer kontinuerligt ”vårt bygge” på Dalvik och låter barnen dokumentera byggets utveckling.

Vi strävar efter att så ofta som möjligt, vid samlingar och temaarbeten, arbeta i mindre grupper för att ge barnen utrymme och utmaningar efter ålder och mognad för att lättare uppmärksamma varje barn och dess behov.

 Vi på Storfjädern vill betona vikten av vila och avkoppling. Med dagar fulla av upplevelser och ljud tycker vi att det är viktigt att uppmuntra till lugn och ro. Detta gör vi bland annat genom en vila efter lunchen, då vi delar oss i två grupper och använder oss av lugn musik samt läser en bok tillsammans.

Lillfjädern

Vi på Lillfjädern låter oss inspireras av Astrid Lindgren figuren Pippi Långstrump. I detta tema kommer vi att väva in språk, matematik, skapande, rörelse, sagor och sånger.

Vi fortsätter också att arbete med Grön Flagg och i år jobbar vi utifrån följande teman: ”Kamratskap”, ”Väder/Väderlek” och ”Vi följer ett bygge”. Vi strävar efter att så ofta som möjligt, vid samlingar och temaarbeten, arbeta i mindre grupper för att ge barnen utrymme och utmaningar efter ålder och mognad samt för att för att lättare uppmärksamma varje barn och dess behov.

Vidare vill vi på Lillfjädern betona vikten av vila och avkoppling. Med dagar fulla av upplevelser och ljud tycker vi att det är viktigt att uppmuntra till lugn och ro. Detta gör vi bland annat genom att vila efter lunchen, erbjuda sagostunder, närhet till ett knä hos en pedagog och möjlighet att ”bara vara”.

 

Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera.

LPFÖ 98/2010/2018