Den ovan nämnda anekdoten gestaltar en liten bonus i form av arkeologi till arbetet som de har kommit att älska. Att få bygga och renovera orglar. Och det är sannerligen ingen liten sak att göra. Varje pipa i öververket i kyrkan har plockats dän. I ett skåp vid sidan om fanns pipor till pedalverket som också nu är utplockade. Klaviaturet på orgeln är borta och ska renoveras. Väderlådan som reglerar luften som ger ljudet ska gås igenom. Piporna ska blåsas med tryckluft och rengöras noggrant.
Elsa är dotter till Karl Nelson som ligger bakom företaget. Karl Nelson byggde orglar i USA men flyttade sedermera till Sverige där han initialt gjorde servicejobb på orglar. Sedan 1998 har han byggt tio orglar, och servat ett otal flera runt om i Sverige och Österrike. Detta inspirerade dottern så mycket att hon till slut bestämde sig för att flytta till USA och lära sig hantverket där.
- Jag bodde där i sex år och jobbade på två olika firmor. Det var en lite större omsättning på det arbetet. USA är ju ett ganska religiöst land, så det fanns att göra. Jag jobbade som lärling där och en dag tänkte jag för mig själv att om jag verkligen på allvar vill jobba med att bygga orglar så borde jag flytta hem igen till Sverige och arbeta tillsammans med pappa, säger hon.
Hon går igenom tekniken kring vad det är som ger orgeln sitt ljud. Det är alldeles för invecklat för att det ska bli begripligt i en text som denna. Pontus och Elsa berättar bland annat om hur klimatet och lokalen påverkar metall- och träpiporna så att materialet rör sig och kan göra tonen falsk. Då måste längden på pipan justeras.
Kort sagt. Det räcker inte med att bara kunna en sak för att allt ska bli begripligt. På frågan om man måste vara så utbildad att man kan nosa på ett nobelpris för att kunna detta så skrattar dem och Elsa Nelson säger:
- Nä. Men jag har lärt mig lite om så mycket. Du ska gärna kunna trä- och metallarbete, fysik, matematik och musikteori. Det passar mig utmärkt.