– En bön är ett samtal med Gud som kan vara vad som helst. Man behöver inte vara på ett visst sätt som till exempel att böja knä eller knäppa händer. Det finns ingen som är expert på detta. Bön är ett liv som man formas i, säger Ulf Svensson.
Över tiden kan bönens betydelse variera stort.
–När livet är lugnt och smidigt är inte bönen så påtaglig, men när livet kostar på och man behöver få hjälp tror jag att det är många som uttrycker sin tanke i bön.
Han konstaterar att det finns olika former av bön. Som tidebön, med en fast rytm, aftonbön när man går och lägger sig, eller en tyst bön. Det är närvaron det handlar om.
Hans egen plats är en fåtölj och ikoner runt omkring, där han kan sitta i stillhet och kanske tända ett ljus.
– Det är min böneplats, där jag får landa, utan att hålla på med massa annat. Antingen riktar jag en bön eller landar i min egen tanke.
Bön uttrycker tacksamhet för olika saker
Han konstaterar också att böner som innehåller tacksamhet för olika saker är viktiga.
– Man kan tacka för exempelvis dricksvatten, kylskåp eller ett varmt element. Det kan låta barnsligt och naivt, men den här formen för att tacka Gud tror jag gör något med en.
Var kan då en bön ske? I kyrkan eller vid sängkanten är några miljöer som många tänker.
– Men jag tror att många landar i en bön i bilen eller bussen innan jobbet. Man ber för dagen, sina arbetskompisar, eller kanske för ett jobbigt möte som man ska ha. Eller när man är ute och går med hunden. Det handlar nog om att be i ögonblick där man inte störs av så mycket annat. Det är nog där som bönen föds, såvida man inte har regelbundna tideböner.
Vad kan man be om?
Kan man då be om vad som helst?
-När Jesus lär oss att be är det genom Vår Fader, en bön som bland annat handlar om att få bröd för dagen och att vi ska klara dagen. Den bönen täcker hela livet, som att förlåta sig själv och andra. För Gud är inga böner förbjudna. Man måste få lätta sitt hjärta. Men om bönen innehåller hat och hämnd blir det kontraproduktivt. Men psaltarpsalmerna, som är böner, innehåller mycket hat och hämnd. Jesus säger att jag ska vända andra kinden till. Jag kan förstås känna hat och ilska och då kan bönen vara en ventil i det. I tuffa perioder i livet har jag läst psaltarpsalmer, som då blivit som böner.
Bönesvaren, det man upplever efter en bön, varierar förstås.
– Många gånger upplever jag frid, ett lugn. Men ibland har det också hänt lite märkliga saker efter en bön. Möjligheter har öppnat sig utan att jag själv har berett väg. Men grunden för en bön ska inte vara jakt på känsla och prestation. Släpp det och var dig själv.
Att uttrycka olika önskningar i en bön, behöver inte vara fel, menar Ulf Svensson.
– Det handlar hela tiden om att vara öppen och sann mot sig själv och mot Gud.
Han tar det Paulus skriver i Romarbrevet, kapitel 8 vers 26, som exempel:
– Gud lever i oss och Guds ande ropar till Gud fader utan ord. Kommunikationen med Gud pågår alltså hela tiden, oavsett om jag kan hitta orden eller inte. Fantastiskt.
Bön får inte vara prestation
Ulf Svensson betonar flera gånger att bön inte får vara en prestation, utan mer vila och ett sätt att uttrycka sina känslor, även utan ord.
– Det finns inte bra eller dåliga böner. Bön är alltid stort, oavsett den är lång eller kort. Den enklaste bönen är kanske bara ”Gud hjälp mig här”. Det är därför som jag ofta landar i Jesusbönen:
”Herre Jesus Kristus, Guds son, världens frälsare, förbarma dig över mig, syndare.”
– Den kan man be som en inandning, följt av utandning.
Han konstaterar att en del människor har gåvan att skriva böner. Ett exempel är Margareta Melin i Jönköping.
– Så sparsmakat, men samtidigt rätt.
Generellt tror han också att bönens betydelse är stor i människors liv.
”Bön blir ett sätt att leva”
– Många är så integrerade att de lever genom bön. Bönen blir ett sätt att leva. Det är inte fel att hitta struktur på sina böner, men det får samtidigt inte bli en boja.
Den som tänder ett ljus för nära och kära i en kyrkas ljusbärare är också ett uttryck för bön.
– Att låta ljuset besegra mörkret är en bekännelse utifrån något man tror på, sedan ska vi inte bedöma hur stor eller liten tron är, säger Ulf Svensson.
MIKAEL BERGSTRÖM