Till kyrkan är du alltid välkommen

Nästan alla som lever i Sverige kommer någon gång i sitt liv i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst – och allt däremellan. Oavsett när, ska mötet med Svenska kyrkan lyfta, stärka och ge hopp.

Välkommen in i Stefanskyrkan. Du är varmt välkommen till något som kan kännas som en annan värld. Du är mitt i Stockholm, men så kommer ett lugn över dig då du kliver in i Stefanskyrkan. Här finns så mycket som kan locka dina sinnen. Hit kan du komma när du vill, under våra öppettider, slå dig ner och bara koppla av en stund.

Du behöver inte prata med någon om du inte vill. Bara smyga in, känna lugnet i kroppen när du slår dig ner i en av kyrkans bänkar och bara sitta där en stund. Vill du prata finns det alltid tjänstgörande personal på plats. Det går också bra att tända ett ljus i vår ljusbärare och be en stilla bön. Vi har även gott kaffe och ofta även lite fikabröd om du känner dig sugen.

Har du hållit ett föredrag någon gång i en kyrka? Tror du dina anställda kommer att lyssna då? Det tror vi. Tänk att få börja ett nytt kvartal med ett möte med era anställda i en vacker kyrka. Vi erbjuder vacker musik, god mat och en magnifik plats. Många möten har hållits här i vår kyrka och i våra församlingssalar. Välkomna ni också!

Alla vi människor hamnar då och då i problematiska livssituationer då vi behöver någon att prata med. Vi har lång erfarenhet av att möta människor i olika livssituationer. Vi är utbildade till präster och diakoner med specialkompetenser inom samtal. Du är välkommen till S:t Johannes Samtalsstöd oavsett livsåskådning. Stödsamtalen är kostnadsfria och vi har tystnadsplikt. För att boka tid för samtal eller för att få mer information om vårt samtalsstöd ringer du  till Annika Björnström, präst, på telefon: 08-508 88 670.

Dopet är ett tecken på att vi tillhör Guds familj, att vi omfattas av Guds löften om förlåtelse och villkorslös kärlek. Det är ett tillfälle att fira barnets födelse och allt det vi önskar för dess framtid. När ditt barn döps kommer det att bli medlem i Svenska kyrkan. Vill du vänta en tid med dopet kan ditt barn ändå få tillhöra Svenska kyrkan, men då måste du meddela detta till församlingsexpeditionen.

Vi erbjuder dopgudstjänster i Stefanskyrkan. Om du har andra önskemål kring plats för dopet, hör av dig till oss. Det kan också vara bra att veta, att vi har fina lokaler för upp till 65 personer som du kan hyra för dopkaffe.

Ett bröllop är en speciell högtid i livet, en fest som ofta planeras lång tid i förväg. Bröllopet blir ofta ett minne för livet, inte bara för dem som gifter sig, utan också för släkt och vänner. Vigseln i sig måste inte alls vara stor och påkostad. Den är gratis för kyrkans medlemmar och kan i princip äga rum var som helst. Förutom brudparet behövs bara prästen och två vittnen för att vigseln ska bli juridiskt giltig. Innan ni kan gifta er måste ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket.

Önskar ni gifta er borgerligt kan ni hyra Stefanssalen för både ceremoni och fest. Önskar ni gifta er i en annan församlings kyrka kontaktar ni den församlingen. Det gäller även den som vill gifta sig utomlands. Vill du hyra vår lokal för vigselmottagning kontaktar du församlingsexpeditionen. Lokalen rymmer upp till 65 personer.

De avlidna som tillhört Svenska kyrkan har självklart rätt att få en begravningsgudstjänst i Svenska kyrkans ordning. Anhöriga kontaktar en begravningsbyrå som i sin tur tar kontakt med församlingen för att avtala om tid, plats och musiker. Har du speciella önskemål om präst kan det vara klokt att kontakta denna person om förslag på tider innan samtal med begravningsbyrå. I annat fall ordnar församlingsexpeditionen en tillgänglig präst. Den präst som ska hålla begravningsgudstjänsten kontaktar de anhöriga för samtal kring begravningsgudstjänsten.

Vill man ha begravningsgudstjänst i en annan församling än där den avlidne var skriven, bekostas detta av hemförsamlingen. Om den avlidne tillhörde ett annat kristet trossamfund än Svenska kyrkan upplåter församlingen sina kyrkor, mot avgift, efter beslut av kyrkoherden. Det kan vara skönt att ha någon att prata med om sorgen och den som gått bort. Det går bra att kontakta någon av våra diakoner eller präster. Du är välkommen att hyra våra samlingslokaler för begravningskaffe via församlingsexpeditionen. ♣

VILL DU VETA MER?

Hör av dig till kansliet på telefon 08-508 88 650. Måndag–fredag 09.00–15.00. Teresia, Thomas och Maria hittar du där för att hjälpa dig! Välkommen!