Foto: Gustaf Hellsing /IKON

Livshändelser

Kyrkan vill vara en del av livet i glädje och sorg.

Dop

Dopet är en högtid som är förknippad med stor glädje. Det är en fest då vi firar och gläds över att en människa blir del av ett sammanhang. Dopet är en högtid när vi får säga välkommen - välkommen till jorden, välkommen i familj och släkt och välkommen in i gudsgemenskapen. Den som döps blir medlem i Svenska kyrkan och en del av den världsvida kyrkan.

Konfirmation

Konfirmation handlar om tro, hopp och kärlek. Precis som livet. Vad är viktigt i ditt liv? Vad är kärlek och vänskap, gott och ont? Vilket ansvar har vi för världen och varandra? Vad är en tro och vad kan den spela för roll? Läs mer »

Bröllop

Tager du denna... JA! Bröllop är ett fantastiskt sätt att visa upp sin kärlek för varandra. Ett minne för livet, för alla som är med. En stor glädje att stå inför Gud och denna församling och säga JA!

Begravning

Döden är en del av livet. Så är det, även om vi kanske ogärna tänker på det. Då kommer oftast bortgången av en närstående som en chock för oss. Därför är begravningen är en viktig ceremoni, där vi får möjligheten att hedra och ta farväl av den avlidne och gör den till en fin och minnesvärd stund.

Stöd i sorgen

Du är välkommen med din sorg. I alla tider har kyrkan mött sörjande människor och har därför stor och lång erfarenhet av just det.