Barnkören utgör det första steget i församlingens körtrappa. Vi lägger grunden för vår körsång och lär oss vad körsång innebär och att arbeta tillsammans musikaliskt.
Mål:
- Utveckla och bibehålla ett intresse för körsång
- Utveckla sångteknik, andning, intonation, precision
- Lära sig följa en dirigent
- Utveckla kunskaper om musik och sammusicerande
- Prova på enkel tvåstämmighet
- Utveckla gehöret och det medvetna lyssnandet
- Utveckla kunskaperna i musiklära
- Skapa och vidareutveckla relationen till sin kyrka och församling
följa och få kunskap om kyrkoåret
Så arbetar kören för att uppnå målen:
Vi medvetandegör vår sång. Vad är det för skillnad på att sjunga var för sig och i kör? Vad måste man tänka på när man sjunger tillsammans? Börja och sluta samtidigt, sjunga lika fort, musikalisk gestaltning, textinnehåll och artikulation. I barnkören kan vi ställa upp på led, gå i procession och ställa upp i köruppställning, så småningom utan hjälp av vuxen. I samarbeten med andra körer händer det att vi får bekanta oss med tvåstämmighet.
Vi lär oss vad en dirigent gör och får också prova på att dirigera själva. Vid medverkan i gudstjänster turas vi om att tända ljus, be förbön, läsa en text.
Sång och röst:
Vi fortsätter utforska och utvidga våra rösters omfång och uttrycksmöjligheter, bl.a genom den repertoar vi möter i den klassiska litteraturen. Vi lär oss använda våra röster på ett hälsosamt sätt, genom att medvetandegöra vad vi gör när vi sjunger på ett fritt och naturligt sätt. Vi använder t.ex solmisation för att konkretisera tonhöjd och förankra ett tonminne i våra kroppar.
Musiklära:
Vi lär oss den italienska musikterminologin (forte, piano, crescendo, diminuendo, fermat, staccato, legato, körandning, artikulation, noter, pauser) med de vanligaste tempo- och föredragsbeteckningarna, såsom: presto, allegro, andante, adagio, dolce o.s.v. Vi lär oss både hur dessa tecken ser ut och hur man tyder uttrycken i dirigentens gestik, samt vad de heter på italienska och svenska.
Vi för över det vi lärt med kroppen och gehöret till notskrift på vita tavlan. Hur ser rytmerna vi klappar ut, i notskrift? Melodierna?