Foto: Catharina Fredrikson

Om Tungelsta kyrka

Välkommen in i en spännande kyrka. Här pågår ofta verksamhet och när solen lyser ger två ovala mandorlafönster färg åt kyrkorummet. Det norra, i blått och grönt, kallas Jordanfönstret, det södra med röda rosor har fått namnet Rosenfönstret.

Om Tungelsta kyrka på Kyrkokartan.se
Tungelsta kyrka Wikipedia

Rosor och ovala mandorlafönster

Kyrkan är rest över ett kvadratiskt plan med avskurna hörn i söder och norr. Med sin höga resning ger den ett katedralliknande intryck. I Tungelsta finns traditionellt många rosenodlare, därför är just rosen ett genomgående tema i kyrkan.

Två ovala mandorlafönster ger färg åt kyrkorummet. Det norra, i blått och grönt, kallas Jordanfönstret, det södra med röda rosor har fått namnet Rosenfönstret. Fönstren är båda verk av Tore Bergh.

Havsblå betong, uppvärmd dopbassäng och tidiga gravfält

I anslutning till kyrkans norra del ligger dopkapellet. Dopkapellet har en kupol formad av sex limträbågar och genom de stora välvda fönstren ser man gravfältet från bronsåldern med en nyanlagd urn - och minneslund. I kapellet dominerar den en meter djupa ekumeniska dopfunt i havsblå betong. Det finns även en trädopfunt i kapellet och från dess kopparskål rinner ständigt vatten till bassängen.