Foto: Gustaf Hellsing

Begravning

Döden är en del av livet. En begravning ger rum för sorgen men bottnar i hopp. Idag finns stor möjlighet att utforma begravningen och det sista avskedet på ett personligt sätt, oavsett om du föredrar Svenska kyrkans ordning eller borgerlig ceremoni.

Svenska kyrkan om begravning

Länkar om begravning på svenskakyrkan.se. Läs mer  om begravning och bokningar i Svenska kyrkan i Haninge längre upp på sidan.

Vanliga frågor om begravning
Planera en begravning - steg för steg
Livet efter döden - Vad händer?
Om gravrätt

Så stöttar du barn i sorg

Information other language

Kyrkor och begravningsplatser

Kyrkor i Haninge

Varmt välkomna till kyrkorna i Haninge. Här pågår full verksamhet med olika mötesplatser, dop, konfirmation, vigsel, begravning, gudstjänster, konserter, barn- och ungdomsverksamhet och mycket mer. Se kalendern för program. Här hittar du information och lite historik om respektive kyrka.

Våra kyrkogårdar

Här hittar du fakta om och adresser till våra kyrkogårdar och begravningsplatser. Du kan dessutom besöka dem virtuellt!

Bårtäcke

Ett bårtäcke är en vävnad eller ett stycke broderat tyg som läggs över kistan under begravningsgudstjänsten. Svenska kyrkan i Haninge har bårtäcke till utlåning under ceremonin. Man kan också använda ett eget bårtäcke. Ett bårtäcke kan användas istället för att dekorera kistan med blommor. (Kransar och övriga blommor runt kistan kan dock användas).