Om S:t Eskils kyrka

S:t Eskil är en modern kyrka som rymmer ett stort och härligt kyrkorum med änglafönster och ett vackert korfönster.

Kyrkokartan S:t Eskils kyrka
Wikipedia S:t Eskils kyrka

Änglafönster och omtyckt glasmålning

S:t Eskil är en modern kyrka som rymmer ett stort och härligt kyrkorum med änglafönster och ett 10 meter högt, vackert korfönster – en mycket omtyckt glasmålning av haningekonstnären Bosse Falk. Kyrkan ritades av Janne Feldt och invigdes 1994.

Dopfunt och altare av sten

S:t Eskils kyrka ligger i centrala Handen i Haninge kommun. Föregångaren till nuvarande kyrka var ett församlingshem från 1937 som utökades och invigdes som kyrka 1957. Från gamla kyrkan kommer altaret av sten och dopfunten som tillverkades av Gustavsberg AB.

Verksamhet där musiken har ett stort utrymme

Orgeln med 37 stämmor tillverkades 1999 av Johannes Mentzel Orgelbyggeri i Härnösand.  I S:t Eskils kyrka erbjuds ett blandat utbud med musikgudstjänster, kyrkokör, konserter, lunchmusik samt de årliga Orgeldagarna med en mängd inbjudna musiker.

Orgeldisposition, S:t Eskils kyrka

Antal sittplatser