Om Ornö kyrka

Det första kapellet på ön uppfördes troligen redan vid 1300-talets slut. År 1652 byggdes en större kyrka i för dåtiden modern stil. Välkommen in.

Om Ornö kyrka, skrift utgiven av Stockholms stift, pdfKyrkokartan.se om Ornö kyrka

Rosirska gravkoret, en del kyrksilver och en ljuskrona blev kvar

År 1771 uppfördes ett gravkapell i kyrkans nordöstra hörn samt ett vapenhus.
År 1881 brann kyrkan ned till grunden, det enda som blev kvar efter branden var det Rosirska gravkoret av sten samt en del kyrksilver och en ljuskrona.

Nuvarande Ornö kyrka uppfördes mellan åren 1883 till 1886 som en kopia av Gillhofs kyrka i Jämtland av Arkitekt Ludvig Hawerman. Kyrkan stod klar 1886, fem år efter branden.

Ornö kyrka i modern schweizerstil

Kyrkan byggdes i den för den tiden mycket moderna Schweizerstilen med mycket tunna tak och rikligt med snickarglädje.

2006 återfick kyrkan något av sin forna färgsättning i grått och vitt. 2008 invigdes en fasadbelysning.