Barnminnesplats

Barnminnesplatsen på Sockenkyrkans kyrkogård i Hallsbergs församling ger föräldrar som förlorat ett barn under graviditeten eller senare en plats att minnas och sörja på.

Initiativ till minnesplatsen har tagits av Hallsbergs församlings kyrkogårds- och fastighetsutskott. Ibland saknas det en plats för föräldrar att sörja på och minnas de barn de förlorat under och efter en graviditet. Den bristen vill vi avhjälpa. Barnminnesplatsen är till speciellt för dem som mist späda barn, inte har någon grav att gå till, inte vet var gravsättningen skett och de som förlorat ett barn under en graviditet. Det sker ingen gravsättning här utan det är tänkt som en särskild plats att gå till för att få fäste i sorgen och en bekräftelse på att man har rätt att sörja.

På barnminnesplatsen finns en smidesskulptur skapad av smeden Lina Sundin. Skulpturen består av tre höga grenar som sträcker sig mot himlen och de små som inte fick leva i världen. I mitten finns en vacker, fullt utslagen blomma. Barnminnesplatsen ligger avskilt på en liten höjd med tallar intill Sockenkyrkans minneslund. Platsen är vilsam och rofylld och miljön är lugn och vacker.