Pålkems kyrka
Foto: David Larsson

Pålkems kyrka

I församlingens allra sydostligaste del elva mil från Gällivare ligger den äldsta kyrkan utanför centralorten.

Söndagen den 9 februari 1908 invigdes kyrkan med pompa och ståt av biskop Olof Bergqvist. Kyrkan ritades av ingenjören Åke Goldkuhl och  beräknades kosta 12.275 kronor att uppföra. .

Kyrkorummet har varit målat i mörka färger men vid 1940-talets restaurering skivinkläddes väggarna och rummet fick en ljusare färgsättning. Bildfönstret är målat av Hjalmar Westeson, kyrkoherde i Gällivare församling 1923-1931. Målningen förbättrades på 1950-talet av Erling Johansson. Altaret pryds av ett krucifix från Oberammergau, det är en gåva från Pålkems Syförening. Kyrkan har en nattvardskalk från mitten av 1700-talet. Orgeln är en 4-stämmig Grönlundsorgel.