Foto: David Larsson

Lediga tjänster

Gällivare kommun ligger 10 mil norr om polcirkeln, i kommunen bor drygt 17 000, varav ca 12 000 är kyrkotillhöriga. I vårt område finns en fantastisk natur och fjällvandring, längdskidåkning men även utförsåkning är bara några av de aktiviteter som finns att tillgå under fritiden. I Gällivare når du Dundret, Sveriges högsta lågfjäll, efter 5 minuter med bil. Norrbottenskusten når man på ca 2,5 timme med tåg eller bil. Stockholm ligger ca 2,5 timme från Gällivare med dagliga flygförbindelser.

Gällivare församling har mycket stor geografisk spridning och det finns 12 kyrkor och kapell med Nikkaluokta 19 mil norr om centralorten och Pålkem 13 mil söderut.

Det pågår en omfattande samhällsomvandling i kommunen, där hela Malmberget som ort avvecklas och människor flyttar till nya bostadsområden. Samhällsomvandlingen har stor påverkan på församlingens verksamhet, gudstjänstliv, lokaler och ekonomi. En utmaning som handlar om relevans och relationer i ett nytt samhälle.

Vi söker en Komminister, 100 %

Vi söker Dig som tillsammans med oss vill bygga församlingens liv vidare.
Hos oss blir Du delaktig i helheten inom Gällivare församling. Du möter
människor från livets början till dess slut.
För tjänsten fordras körkort.

Tillträde efter överenskommelse.
Facklig företrädare: KyrkA, Luleå stift

Upplysningar om tjänsten lämnas av Kyrkoherde Berit Kero Jakobsson, 0970-221 85.