Svenska kyrkan i Essunga

Essunga, Främmestad-Bärebergs församlingar

Vårens öppna verksamheter

Vi vill ge utrymme för att mötas, lära känna varandra och dela med sig av tro, hopp och kärlek! Här hittar du alla våra öppna verksamheter som med än gärna välkomnar dig in!

Vårens MUSIK

Musiken är en stor del av vårt pastorat här i Essunga, tillsammans med körer, musiker och allmänheten! Här hittar du lätt våra kommande musikevenemang och musikgudstjänster! OBS! Musikgudstjänsten "Liv & Ljus" den 1 april kl. 18.00 är flyttad till ESSUNGA KYRKA!

Våren på Crossroad

Crossroad är en mötesplats mitt i Nossebro där fika, samtal och skratt delas! Här tar även olika evenemang plats, kika här om du är intresserad av vad som händer på Crossroad!

Stilla dag i Kyrkåsgården 6 april

Ge dig själv tid för eftertanke och reflektion.

Ny församlingsinstruktion

En församlingsinstruktion är pastoratets viktigaste styrdokument. Den ger Essunga pastorat en tydlig inriktning och tydliga mål för de kommande åren.

En person sitter vid datorn och läser på Svenska kyrkans webbsida om Kristen tro.

Hemsidan igång igen efter cyberattacken

Webbplatsen är i gång igen, efter det cyberangrepp som drabbade Svenska kyrkan i november. Det mesta fungerar som det ska, men det kan dröja ett tag innan all information är uppdaterad. Läs om personuppgifter som kan ha berörts vid cyberangreppet och hur det kan påverka dig på startsidan.

Fastekampanjen 2024

Dela lika och rädda liv

Biskopsval 2024

2024 får Skara stift en ny biskop och 20 mars valdes Ulrica Fritzson till Skara stifts nästa biskop. Eftersom Ulrica valdes med över 50% av rösterna i första valomgången utgår andra valomgången som var planerad till den 3 april Här hittar du information om valet.

Aktuellt från Svenska kyrkan i Essunga

Pastorsexpeditions öppettider

Publicerad:

Mån 9-11 Tis 9-11 Ons 9-11 Fre 9-11 Telefontider Vardag 8-12, 13-16 Tel: 0512-30 00 00

Hjärtstartare vid våra byggander!

Publicerad:

Hjärtstartare finns vid Kyrkåsgården i Kyrkås. Hjärtstartare finns även på plats vid Essunga kyrka, i anslutning till huvudentrén till förvaltningsbyggnaden Axet. Den är tillgänglig dygnet runt!

Nyhetsbrev - Anmälan

Publicerad:

Prenumerera på Essunga pastorats Nyhetsbrev.

Diakoni

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.

Mission

”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut” (Matt 28:19-20)

Närbild på någon som läser en bibel i kyrkbänken.

Undervisning

Församlingen är en plats för eftertanke, gemenskap, men också för socialt, andligt stöd och undervisning för att växa i tron.

Gudstjänst

Essunga pastorat erbjuder gudstjänster varje söndag, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla. I kalendern hittar du gudstjänster från våra kyrkor.

Konfirmandverksamhet

Svenska kyrkan i Essunga välkomnar dig till en tid som konfirmand! Vem är jag och vem vill jag vara egentligen? Som konfirmand finns möjlighet att fundera på sådant vi kanske inte gör varje dag.

Barn- och ungdomsverksamhet

En plats där alla ska känna sig välkomna, trygga och sedda!

Kyrkblad

Här kan du läsa senaste kyrkbladet!

Församlingsinstruktion

Vår nya församlingsinstruktion 2024-2027

Vuxenverksamhet

I Essunga pastorat har vi flera grupper, där vuxna i olika åldrar får träffas och samtala om tro.

Musikverksamhet

För många människor har musiken en central betydelse i livet. Därför är den också, och har alltid varit, en stor och omistlig del av kyrkans liv!

Ett utomhusdop. En präst håller barnet över en dopfunt. Föräldrarna står i bakgrunden med ytterkläder.

Dop, vigsel och begravning

En vanlig kontakt med Svenska kyrkan är genom dop, vigsel och begravning.

En solbelyst kyrkogård i höstfärger.

Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för drift och underhåll av alla begravningsplatser i Essunga pastorat.

Café Crossroad

Mitt i centrala Nossebro hittar du Café Crossroad- kyrkans träffpunkt mitt i vardagen! Verksamheten innebär många spännande möten med olika människor.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.