En solbelyst kyrkogård i höstfärger.
Foto: Torsten Bundsen /Ikon

Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för drift och underhåll av alla begravningsplatser i Essunga pastorat.

Ny förvaltningsbyggnad

Nya förvaltningsbyggnaden Axet bredvid Essunga kyrka

I vårt förvaltningsområde finns kyrkogårdar på sju olika geografiska platser- Essunga, Främmestad, Bäreberg, Fåglum, Barne-Åsaka, Lekåsa och Kyrkås.

Vi har ansvar för att begravningslagen följs och att gravregister och gravkartor är aktuella och korrekta. Kyrkogårdarna skall vara rofyllda platser att vistas på. De är gemensamma minnesplatser för bygdens historia och en plats för den enskilde att minnas sina nära på.

Tag gärna kontakt med oss för upplysningar och råd!

Begravningsavgift

Alla folkbokförda i Sverige betalar en begravningsavgift oavsett medlemskap i Svenska kyrkan.

Gravrätt och gravskick

Essunga pastorat tillhandahåller tre olika gravtyper. Gravrätten varar i 25 år.

Gravskötsel

Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder hjälp med gravskötsel och övriga tjänster. Du har själv möjlighet att välja vad som skall ingå.

Personal på kyrkogårdsförvaltningen: