Musikverksamhet

För många människor har musiken en central betydelse i livet. Därför är den också, och har alltid varit, en stor och omistlig del av kyrkans liv!

I Essunga pastorat har vi ett rikt utbud av musik i våra kyrkor. Vi månar om att ha musikgudstjänster med stor bredd och variation. I pastoratet finns det också en riklig körverksamhet både för barn och vuxna

Sång och musik har alltid följt människan åt och hjälpt oss att ge uttryck för känslor som sorg, rädsla och glädje. Musiken i Svenska kyrkan fungerar som uttryck och medel för gemenskap och upplevelse. Den kan antingen förstärka orden eller vara en ordlös instrumental upplevelse.

I Essunga pastorat erbjuds det musik och körsång för såväl barn som vuxna. I pastoratet finns det fem körer som övar regelbundet, medverkar i gudstjänster och ger konserter. Om du är intresserad av att sjunga med någon av våra körer, kontakta respektive körledare.

Vårt syfte och mål med musikverksamheten:

• Att genom sången och musiken förmedla det kristna budskapet
  • Att skapa positiva mötesplatser där varje människa blir sedd för den den är
  • Att främja ett levande musikliv i kyrkan för alla åldrar
  • Att hitta sångglädje och utvecklas tillsammans med andra

Välkommen att sjunga i någon av våra körer!

Det finns flera körer i pastoratet där det finns möjlighet att sjunga stämsång. Körerna medverkar bl.a. i gudstjänster i de olika kyrkorna.
Kontakta gärna respektive körledare för mer info.

Vuxenkörer:
Treklövern:
Sångensemble för vuxna.
Du som har sångvana och kan sjunga i stämmor är välkommen att vara med i Treklövern. Här sjunger vi bland annat visor, psalmer, gospel och enklare klassiska verk.
Frågor och anmälan: Lina Brandström, körpedagog

Nossan gospel:
Nossan gospel är en kör som i huvudsak sjunger gospel men även annan typ av musik. Kören övar onsdagar kl.19-21 i Nossebro församlingshem. Just nu är det många i kören men i mån av plats tar vi gärna in nya medlemmar.

Frågor och anmälan: Sara Engernäs Nyberg, kantor

Projektkör:

Under något/några tillfällen varje år annordans körprojekt i olika former för alla. Håll utkik på hemsidan, i vårt Nyhetsbrev, i Kyrkbladet och på vår Facebooksida för att se när ett nytt projekt är på gång och hur du anmäler dig.

Ungdomskör:
Hit är du som går i årskurs 6-9 välkommen. Vi övar varje onsdag 15.15-16.30 i Nossebro kyrka. Du behöver inte vara kristen för att vara med i någon av våra körer. I ungdomskören rör vi oss mellan olika stilar så som pop, soul, rock med mera. Du som körmedlem får till viss del vara med och påverka vad vi sjunger. Vill du dessutom lära dig mer om sångteknik och få hjälp att hitta din röst är körövningarna ett toppentillfälle.

Frågor och anmälan: Lina Brandström, körpedagog

Barnkörer:
Alla som tycker om att sjunga är välkomna till våra barnkörer!
I våra körer får du möjlighet att utveckla din röst och musikalitet.

Glädjespridarna:
Till Glädjespridarna är alla barn som går i Bredöls skola F-5 välkomna.
Vi övar onsdagar kl.13:05-13:45 i Bredöls skola.
Ledare: Sara Engernäs Nyberg & Lina Brandström

Unga Gunget:
Till Unga gunget är alla barn som går i Jonslunds skola F-5 välkomna.
Vi övar i två grupper på torsdagar i Jonslunds skola.
Åk F-2 kl.13.00-13.30
Åk 3-5 kl.13.00-13.40
Ledare: Sara Engernäs Nyberg & Lina Brandström

Musikliv och glädje i kyrkan

Gudstjänster, mässor, konserter och körer. Musik har varit ett självklart inslag i kyrkan under flera hundra år och har en given plats inom Svenska kyrkan. Här erbjuds musik både i gudstjänsten och i form av konsert- och musikevenemang.

Foto: Essunga pastorat

Vilken härlig musikglädje! Jag gick ifrån gudstjänsten med ett leende på läpparna.

Besökare på musikalgudstjänsten We love musicals
Foto: Katarina Johansson
Foto: Essunga pastorat

Barnkörer

Alla som tycker om att sjunga är välkomna till våra barnkörer! I våra körer får du möjlighet att utveckla din röst och musikalitet.

Ungdomskör

Dela din sångglädje med andra ungdomar!

Anmälan till höstens körverksamhet

Musik är glädje för både stora och små! Här finns anmälan till barnkörerna och ungdomskören.