Diakoni

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.

Diakoni i Essunga

Samtalsmottagning, mötesplats Café Crossroad, samtalsgrupper för alla åldrar och möte med unga vuxna. Ideella medarbetare, hembesök, Diakonhäng, Möjligheternas Hus, Livsmod. Samverkan med andra aktörer i Essunga kommun.

Diakoni går in i allt. Det är ett ständigt pågående arbete som hittar nya former och forum. Därför slutar aldrig diakonin att utvecklas. I det får vi alla hjälpas åt.

Vårt SYFTE och MÅL med diakoniverksamheten:

• Att erbjuda olika mötesplatser för gemenskap och inspirera till ideellt engagemang i församlingsarbetet.

• Att vårda och skapa nya vänskapsrelationer till sin medmänniska, även över generationsgränser.

• Att hjälpa människor i nöd.

• Att samtala och få en fördjupad relation både till sig själv, till andra och kanske ytterst till Gud.

Mötesplatser

Vi vill erbjuda mötesplatser där vägar korsars. Där vi kan mötas, lära känna varandra och dela med sig av tro, hopp och kärlek!

Engagera dig!

Ideellt engagemang är den stor del av Essunga pastorat och en betydande del i många av våra verksamheter!

Samtal, hjälp och vägledning

När livet är svårt kan du behöva prata med någon. Du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan, och det kostar ingenting. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

Vad är diakoni?

Diakoni är ett ord som kommer från grekiskan och betyder tjänst. Och diakon betyder medhjälpare.

Vill du hjälpa en medmänniska? Ställer du upp för den som behöver dig? Knäpper du ibland dina händer och ber för människor du möter? Vill du göra det goda? Inspireras du kanske av Jesus?

Då gör du diakoni. Diakoni är hela församlingens uppdrag. Kärleken till människan har sitt ursprung i Gud själv. Uppdraget att hjälpa medmänniskor utgår ständigt från Guds kärlek till var och en av oss.

Mer formellt:

• Diakoni är en av kyrkans grundläggande uppgifter.
  • Diakoni kan innebära att genom delaktighet, respekt och ömsesidighet möta människor i utsatta livssituationer.
  • Diakoni har sin grund i Bibeln och i hur Jesus mötte människor.
  • Det är den kristna församlingens livsstil och är därför något som präglar hela kyrkans arbete.
  • Svenska kyrkan hjälper människor i fysisk, psykisk och andlig nöd. Det handlar om att älska sin nästa som sig själv.

Hämtad från Diakonins hus, Uppsala.

Suicide Zero

Vi arbetar med suicidprevention Varje år tar runt 1 500 människor sina liv. Det är fyra om dagen. Suicide Zero är en ideell organisation som sedan 2013 arbetar för att minska självmorden i Sverige.

Besök hemsidan