Eskilstuna pastorat

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

S:t Ansgars församling

En kreativ församling i en stadsmiljö där olika kulturer möts. Här finns S:t Ansgarskyrkan och Tomaskyrkan, två öppna och levande kyrkor som vi fyller med gudstjänst, samtal, föreläsningar och mycket musik. Vi har en förskola, ”musikkonfa”, en gospelkör, språkkaféer och hantverksgrupper. En församling för alla där det finns möjlighet att växa. Här kan du läsa mer om allt som händer hos oss.

S:t Johannes församling

Med dörrarna till Klosters kyrka på tröskeln till stadens liv och vardag vill S:t Johannes församling vara ett sammanhang som visar på Guds närvaro i Eskilstuna. I S:t Petri, S:t Pauli och Klosters kyrkor finns ett levande gudstjänst- och församlingsliv, ett rikt kör- och musikliv och ett lika rikt barn- och ungdomsarbete. Här finns också mötesplatser för olika behov och förutsättningar.

Tunafors församling

En ny församling med tusenårig historia. Här finns Fors kyrka och S:t Andreas kyrka, som erbjuder ett brett och varierat församlingsliv med gudstjänster, musik och gemenskap. I vår församling finns möjlighet till fördjupning kring livets viktiga frågor och platser för stillhet och vila i en vardag där mycket händer. Här kan du läsa mer om allt som händer hos oss.

Västra Rekarne församling

I Västra Rekarne församling hittar du vackra medeltida kyrkor, fin natur och många engagerade ideella medarbetare. I församlingen finns Öja kyrka, Lista kyrka, Västermo kyrka och Gillberga kyrka. Gudstjänsten är församlingens livspuls. Här kan du läsa mer om allt som händer hos oss.

Våra förskolor

I våra förskolor verkar vi för att utveckla förståelse för alla människors lika värde – oavsett social bakgrund, kön, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, funktions­nedsättning, religion eller annan trosuppfattning.

Grav med text Älskad och saknad, två änglar på varsin sida om stenen

Kyrkogård och gravskötsel

Här kan du läsa mer om Eskilstuna pastorats kyrkogårdar, begravningslagen, begravningsavgiften, krematoriet och vad som är på gång just nu.Välkommen till begravningsverksamheten hos Svenska kyrkan Eskilstuna!

Bild på grå bok med titel Värhulta kapell

Boken om Värhulta kapell

I samband med försäljningen av Värhulta kapell gjorde vi en bok till dess minne. Nu finns den att köpa, till förmån för Al Mahaba förskola i Israel. Läs mer och beställ boken här!

Kvinna i stadsmiljö med motorvägsbro i bakgrunden

Cecilia Melder om existentiell hälsa

Hör Cecilia Melder föreläsning om existentiell hälsa från Tema Tunafors här.

Lars G. Linder på plats i Polen

Just nu håller Lutherska Världsförbundet sin generalförsamling i Polen, vår kyrkorådsordförande Lars G. Linder är på plats och har skickat oss en hälsning.

Upplev våra kyrkor virtuellt

Nu kan du besöka några av Eskilstunas kyrkor och gå en rundtur utan att fysiskt vara där.

Välkommen till framtiden

Från en träkyrka till dagens storkyrka har det passerat över 1000 år, människoliv har blivit till generationer som blivit släkter, allt med Fors kyrka som följeslagare. Nu får vi fortsätta vandringen och sätta vår prägel på kyrkan. Här kan du följa vårt arbete med att renovera Fors kyrka.

Välkommen att bli konfirmand i Svenska kyrkan Eskilstuna!

Tänk dig att få fundera över livet och Gud tillsammans med andra. Du får spännande upplevelser och nya perspektiv på livet. Här finns utrymme för dig och dina tankar! Tillsammans med dig vill vi göra konfirmandtiden till en unik upplevelse och ett minne för livet.

Ideellt arbete – för dig som vill bidra och ta ett extra ansvar i din församling

I Svenska kyrkan kan man vara medarbetare på många sätt. Som ideellt engagerad och volontär är du med och bär kyrkan tillsammans med anställda och förtroendevalda. Även en liten insats gör skillnad och har stor betydelse.

Bröllop

Att gifta sig är ett sätt att offentligt säga ja till varandra och ett liv tillsammans.

Dop

Att välkomna ditt barn till familj, vänner och världen med ett dop är en betydelsefull handling och ett minne för livet.

Jobba hos oss

Att arbeta i vår organisation innebär ofta arbete med människor på många olika sätt och att arbeta för något man tror på. Här kan du läsa mer och hitta våra lediga tjänster.

Här hittar du all vår personal, växeln och våra olika kontaktvägar.

Kyrkor, kyrkogårdar och lokaler

Här hittar du alla våra kyrkor, församlingshem, kapell och kyrkogårdar. Genom att klicka på bilden får du mer information om adresser, verksamhet och vad som är på gång.

GDPR - nya dataskyddsförordningen

Svenska kyrkan har hanterat personuppgifter i flera hundra år på ett ansvarsfullt och respektfullt sätt och det kommer vi att fortsätta göra.