Visselblåsarlagen

Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden

Visselblåsarlagen gäller vid rapportering i ett arbetsrelaterat sammanhang om missförhållanden som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram, eller som utgör överträdelse av EU-rätten. Lagen omfattar all privat och offentlig verksamhet. Arbetsmiljöverket är tillsynsmyndighet och kontrollerar således att verksamheter uppfyller sina skyldigheter enligt lagen.

Exempel på missförhållande av allmänintresse är:

- Överträdelse av lagar eller föreskrifter

- Korruption

- Risker för liv, säkerhet och hälsa

- Skador på miljön

- Misshusförhållande med allmänna medel

- Oetiska förhållanden

Missförhållande av allmänintresse avser i regel inte rapportering som enbart berör den rapporterande personens egna arbets- eller anställningsförhållanden. Det bör krävas att missförhållandena angår en krets av personer som kan betecknas som allmänhet.

De personer som kan rapportera, dvs. visselblåsa, är:

- Arbetstagare

- Den som förfrågar om eller söker arbete

- Volontärarbetare

- Praktikanter

- Inhyrda arbetstagare

- Egenföretagare som söker eller utför arbete

Skydd – hindrande/repressalier

Gentemot den person som visselblåser är det skadeståndssanktionerat och förbud mot:

- Hindrande åtgärder; exempelvis hot om bestraffning eller försvåra rapportering

- Repressalier; exempelvis omplacering, ändrade uppgifter, uppsägning eller avsked

Det gäller dock inte om brott äger rum vid rapportering eller inhämtande av information.

Skydd – ansvarsfrihet

Förutsättningar för skydd är att missförhållanden avser verksamhet där personen är, har varit eller kan bli verksam i. Det krävs även skälig anledning att anta att informationen var sann.

Du kan inte göras ansvarig för att ha åsidosatt tystnadsplikten:

- om det finns en skälig anledning att anta att rapporteringen av informationen var nödvändig för att avslöja det rapporterade missförhållandet,

- oavsett grunden för tystnadsplikten, exempelvis lag, avtal eller annan grund.

Undantag är om det gäller kvalificerad tystnadsplikt, så som inskränkningar i Offentlighets- och sekretesslag (2009:400), eller försvarsuppfinningar. Ansvarsfrihet gäller inte heller brott som äger rum vid rapportering, till exempel förtal eller rätt att lämna ut handlingar. Däremot avser ansvarsfriheten inhämtande av information för rapportering, dock inte för andra brott som äger rum samtidigt exempelvis stöld eller olaga intrång.

Rapportering sker enligt lagen i nedan ordning:

1.     Internt

2.     Externt till myndighet, genom extern rapporteringskanal eller annat sätt

3.     EU:s institutioner, såvitt det avser EU-överträdelser

4.     Offentliggörande (massmedia)

Visselblåsarfunktionen i Eskilstuna pastorat

Visselblåsarlagen kräver att arbetsgivare med 50 eller fler arbetstagare inrättar ett internt visselblåsarsystem. En oberoende person eller enhet ska utses för att:

1. Ta emot rapporter och ha kontakt med rapporterande

2. Följa upp vad som rapporterats

3. Återkoppla till rapporterande om uppföljningen

Rapportering ska kunna ske muntligt, skriftligt eller vid fysiskt möte. Anmälan kan därför ske:

·      Via webbformuläret på Eskilstuna pastorats hemsida (se nedan).

·      Via telefon eller fysiskt möte: delge ditt telefonnummer i webbformuläret nedan för att bli kontaktad av Kyrkofullmäktiges ordförande.

·      Via brev: Birgitta Ehrenström, Lötgatan 3A, 632 23 Eskilstuna
(märk brevet med ”Visselblåsning”). Blanketten som ska fyllas i hittar du längst ner på sidan.

Oavsett vilket av ovanstående alternativ som visselblåsningen sker igenom, ska formuläret på hemsidan användas.

Observera att du inte är anonym om du väljer att uppge ditt namn och dina kontaktuppgifter i anmälan.

Så fungerar visselblåsarfunktionen i Eskilstuna pastorat

När en anmälan kommer in till visselblåsarfunktionen via såväl webbformuläret som post eller telefon, tas den emot och registreras hos Kyrkofullmäktiges ordförande, som sedan följer upp och utreder händelsen.

Anmälaren ska få en bekräftelse på att rapporten är mottagen inom sju dagar, samt återkoppling om uppföljning och de åtgärder som vidtagits inom tre månader. För att Kyrkofullmäktiges ordförande ska ha möjlighet till detta behöver anmälaren uppge kontaktuppgifter, såväl anonyma som officiella.

Kyrkofullmäktiges ordförande har möjlighet att beroende på anmälningens karaktär överlämna förslag eller krav på åtgärder till aktuella personer (Kyrkoherde, HR m.fl.). Ordförande ska se till att anmälarens personuppgifter är anonyma under åtgärdsprocessen.

Anmälningsformulär för visselblåsarfunktion.

För att det ska kunna göras en så grundlig utredning som möjligt kopplat till din anmälan, ber vi dig att svaren på frågorna innehåller utförlig information. Genom offentlighetsprincipen kan andra begära att få ta del av den information som inkommer till Eskilstuna pastorat. Lämna därför inte personuppgifter eller namn i din anmälan om du önskar att vara anonym.

1. Vilken typ av oegentlighet vill du anmäla?

Om du vill bli uppdaterad i hur ärendet fortlöper ber vi dig att ange dina uppgifter nedan. Tänk på att använda en anonym e-postadress eller ett anonymt telefonnummer om du vill vara anonym.

Har du tillgång till någon form av dokumentation eller har du uppgifter om att det finns dokumentation (till exempel dokument, foto, film, e-post, skärmdump med mera)? Skicka med det tillsammans med anmälningsformuläret antingen med post eller lagrade på exempelvis ett USB-minne. Märk brevet med ”Visselblåsning”.

Blankett för visselblåsning

Skriv ut blanketten.

Har du tillgång till någon form av dokumentation eller har du uppgifter om att det finns dokumentation (till exempel dokument, foto, film, e-post, skärmdump med mera)? Skicka med det tillsammans med det utskrivna anmälningsformuläret.

Märk brevet med ”Visselblåsning” och skicka det till:
Birgitta Ehrenström, Lötgatan 3A, 632 23 Eskilstuna.