Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop

Dopet betyder att bli omsluten av Guds oändliga värld. Gemenskap, trygghet, tradition och en fast grund att stå på – en gåva! Dopet är gratis och du kan döpas oavsett om du är barn eller vuxen. Dopet kan också bli en fin familjehögtid.

Genom dopet kommer du eller ditt barn att tillhöra Svenska kyrkan. Du kan döpa dig eller ditt barn i någon av pastoratets församlingar: Boglösa, Enköping, Fjärdhundra, Sparrsätra-Bred, Tillinge och Södra Åsunda, Veckholm eller Villberga. Du kan också vänta med dopet, men ändå anmäla att du vill att du eller ditt barn ska tillhöra Svenska kyrkan.

Dopet är gratis och kan bli en fin familjehögtid, oavsett ålder på den som döps.

Boka dop

Du anmäler till dop genom att kontakta expeditionen:

E-post: enkoping.pastorat@svenskakyrkan.se

Du kan också skicka in dina uppgifter och preliminärboka dop i formuläret längre ned på sidan.

Om du har frågor eller funderingar om dop är du självklart också välkommen att kontakta oss.

Berättelser om dopet

Två killar i tjugoårsåldern sitter vid ett bord. En av dem har svarta kläder och kort hår. Den andra har glasögon och en vinröd hoodie med tryck.

Rasmus, 15, och August, 20, döptes på påsknatten

Bröderna Rasmus och August Jönsson döptes inte när de var små. När Rasmus skulle konfirmera sig tog de därför saken i egna händer: de döptes tillsammans under påsknattsmässan i Torstuna kyrka. Nu vill de dela med sig av sin erfarenhet kring att döpas i äldre ålder. ”Det blev ett fint minne med familjen”, säger Rasmus.

Sex personer i vita kåpor står på rad i en kyrka. Tre av dem ser vuxna ut, tre är barn.

Syskonen Fredrick och Cornelia döptes tillsammans med sina barn

Syskonen Fredrick Mistenius och Cornelia Stolpe Mistenius gjorde dopet till en riktig familjeangelägenhet. När det var dags för Fredricks yngsta son att döpas passade de vuxna syskonen på att samtidigt låta döpa både sig själva och Cornelias tre barn. ”Det var en symbol att göra det tillsammans. Ett minne för livet”, berättar syskonen.

En pappa håller sin sjumånadersbebis i famnen. Barnet busar och försöker ta sig loss.

"För oss är dopet en viktig tradition"

För Stefhan Hultstrand Bernspång var det ett självklart val att låta döpa sina barn. Han och hans fru ser dopet som en viktig tradition och ett tillfälle att samla familj och släkt som bor långt borta, kring det nya barnet. ”Man blir rörd när allt kretsar kring barnet – det är ju det finaste man har”, säger Stefhan.

Plats för dop

Du väljer själv i vilken kyrka du vill att dopet ska äga rum. I Enköpings pastorat finns 26 kyrkor. Du hittar alla kyrkorna här.

Vi kan också hjälpa dig med lokal för eventuellt dopkalas eller dopkaffe i anslutning till dopet. Många kyrkor har församlingshem eller annan lokal som passar för dopsammankomster i närheten.

Finsktalande präst

Det finns möjlighet att ha en finsktalande präst, vilket innebär att vi erbjuder dop även på finska, alternativt finska och svenska. Det kan finnas möjlighet till dop även på andra språk.

Låna dopklädsel

I pastoratet finns flera olika dopklänningar för barn som du kan låna.

Här kan du läsa mer om lån av dopklänning och traditionen bakom dopklänningen.

Preliminärboka dop

Vill du att du eller ditt barn ska bli döpt? Här kan du göra en preliminär bokning, så återkommer vi till er inom kort för att bekräfta er bokning. Prästen kommer också att kontakta dig i god tid inför det stundande dopet.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?