Låna dopklädsel

Många spädbarn bär vit dopklänning när de döps. Det är en tradition men inget måste, du väljer själv vad barnet ska ha för kläder. Det finns dopklänningar att låna i pastoratets alla församlingar.

Av tradition döps de flesta spädbarn i vit dopklänning, men du väljer själv om det passar er, eller om barnet ska ha vanliga kläder. Många dopbarn är ju heller inte spädbarn.

Du kan få låna en dopklänning av pastoratet. I bildspelet nedan kan du se vilka dopklänningar som finns i de olika församlingarna. Kontakta expeditionen på 0171-257 00 om du vill veta mer om dopklänningarna som finns tills låns.

Flera av pastoratets dopklänningar vittnar om kyrkans bygdehistoria. Exempelvis har många dopklänningar sytts och broderats av församlingsbor eller medlemmar i syföreningarna och sedan skänkts till bygdens kyrka. Många barn har under kyrkans historia döpts i dessa dopklänningar.

Dopklänningar i Enköpings pastorat

I bildspelet kan du se dopklänningar som finns att låna i Boglösa, Veckholm, Enköping, Fjärdhundra, Tillinge och Södra Åsunda, Sparrsätra-Bred samt Villberga församlingar.

Traditionen bakom dopklädseln

I den kristna traditionen har de som döpts varit klädda i vit dräkt. Att alla var lika klädda symboliserade att alla som döps är jämlika. Den vita färgen är en symbol för att den döps blir ren från sina synder i dopet.

Vid barndop är barnets dopklänning lång och vid. Det är en symbol för att barnet kan växa i sin tro.