Pilgrimsvandringar

Maj

Pilgrimsvandring 24 augusti, Lovö kyrka kl 10.00-15.00

Vi samlas vid Lovö kyrka kl.10.00 och går över stock och sten och längs landsväg. Vi äter lunch vid vattnet och då tänder vi grillen och bjuder på korv och korvbröd. Medtag egen dryck.
Därefter gemensam vandring tillbaka till Lovö kyrka där pilgrimsvandringen avslutas (totalt ca 8 kilometer). Hur lång tid vandringen tar…? Ja det beror nog både på oss och på vädret. Men som senast bör vi vara tillbaka vid Lovö kyrka vid 15.00-tiden. När du anmäler dig meddela eventuella allergier.

Hundar är också välkomna med på vandringen.
Anmälan senast 13 augusti till cecilia.nyberg@svenskakyrkan.se
Frågor eller funderingar: Cecilia Nyberg (präst) 08- 560 387 59 eller Annika Mc Williams (diakon) 08 -560 387 40 Annika.McWilliams@svenskakyrkan.se

Stjärnvandring i Stockholm i september

I mitten på september hoppas vi att den årliga stjärnvandringen blir aktuell igen. Då bjuder biskop Andreas in alla församlingar till en pilgrimsmässa i Storkyrkan i Gamla stan och de som vill vandrar från sin församling(eller en närliggande plats man bestämt) in till Storkyrkan. Tanken är att ”uppifrån sett” blir det som en stjärna när alla kommer vandrande.

Datum är ännu inte bestämt. Mer information kommer.
Frågor eller funderingar hör av dig till:

Cecilia Nyberg (präst) 08- 560 387 59  cecilia.nyberg@svenskakyrkan.se
eller Annika Mc Williams (diakon) 08 -560 387 40 Annika.McWilliams@svenskakyrkan.se

Pilgrimsbuss till Sigtuna 4 oktober

4 oktober planeras en pilgrimsresa för att delta i firandet av Sveriges första kvinnliga helgon Ingegerd i Sigtuna.Vi kommer att få ta del av både lite vandring, kultur och fördjupad andlighet.

Mer information kommer – anmäl gärna ditt intresse (först till kvarn).
Frågor eller funderingar hör av dig till: Cecilia Nyberg (präst) 08- 560 387 59  cecilia.nyberg@svenskakyrkan.se
eller Annika Mc Williams (diakon) 08 -560 387 40
Annika.McWilliams@svenskakyrkan.se

Om pilgrimsvandring

Pilgrimens nyckelord är; enkelhet, andlighet, långsamhet, delande, bekymmerslöshet, frihet och tystnad. Varje pilgrimsvandring präglas av nyckelorden och vi kommer också att använda dem vid kortare böner till inspiration för egen meditation under dagen.

Pilgrimsvandringar kan gå längs både gamla upptrampade vägar eller helt nya oprövade stigar. Kanske ser du vattnet runt Ekerö pastorat, eller upptäcker nya stigar på Lovö, Munsö eller Adelsö. Det finns mycket att upptäcka på en pilgrimsvandring, ja kanske handlar det också om att upptäcka sig själv. En Pilgrimsvandring går som regel till en helig plats – inte sällan till en kyrka. Samtidigt som vi gör en yttre vandring gör vi också en inre vandring: in mot mötesplatsen mellan dig och Gud.

Pilgrimsvandringar har funnits ”i alla tider” men idag handlar det kanske mer sällan om botgöring utan oftare om att ge utrymme för en andlig längtan; att få tid till eftertanke och reflektion. Pilgrimsvandringens fysiska form blir en plats för både fördjupning och återhämtning – kanske vill du mest njuta av en god vandring i vacker natur och gemenskap – eller kanske kommer du för att upptäcka Gud i allt omkring dig?

En pilgrim ber med fötterna säger man ibland. Ja pilgrimen går för att det finns en längtan och så blir den vandringen en bön.