Bra att veta om konfirmation

Konfirmation i Botkyrka församling är helt kostnadsfritt. Vad gäller om jag inte är döpt? Vad är en kåpa och varför firar vi nattvard under konfirmationen?

Är det dyrt? Nej, det är gratis!

I Botkyrka församling är det gratis att vara konfirmand. Det innebär att församlingen står för resa, kost och logi när du åker på läger eller andra saker. Övriga kostnader som t ex fika och dylikt står vi också för.

På längre resor kan det behövas en liten fickpeng och eventuellt kan man behöva stå för en måltid eller liknande men i stort ska det inte kosta dig något extra att vara konfirmand hos oss. Är ni i behov av ekonomiskt stöd för att vara konfirmand, hör av er till oss.

Vad gör jag om jag inte är döpt?

För att konfirmeras behöver du vara döpt men det går bra att döpa sig under konfirmandtiden. Antingen på ditt läger eller hemma i kyrkan. Alla människor döps inte som bebisar utan det finns både vuxna och tonåringar som döps. Det brukar vara väldigt bra och stämningsfullt. Ett minne för livet!

Bibeln

Bibeln är en bok som innehåller massa böcker. Det låter kanske lite konstigt men det är egentligen en samling av olika texter som är skrivna under en lång tidsperiod. Lite som ett bibliotek faktiskt.

Förutom att troende människor har hittat kunskap, tröst och mod i texterna under flera tusen år har bibeln även inspirerat konstnärer, författare, filmskapare och artister. Den har även varit med och format våra samhällen både historiskt och i modern tid.

I bibeln finns det frågor som berör oss alla som individer tillsammans med de stora frågorna. Vem är Gud? Vad har Gud med mig att göra? Vad händer när man dör? Som kon

Kåpa

Under själva konfirmationsgudstjänsten har man på sig en dräkt som kallas för
Kåpa. Kåpan har vi för att påminnas om vårt dop och den dopdräkt vi hade när vi döptes, oavsett hur gamla vi var då.

Läger

Att vara på läger är det viktigaste vi gör under konfirmandtiden. Då får vi tiden att lära känna varandra och oss själva mer på djupet. Många konfirmander säger att det här var det bästa dom någonsin har gjort och så hoppas vi att det känns för dig också.

På läger lever vi tillsammans och upplever massa saker. Det kan vara en länge resa
eller en kortare, oavsett vad så händer det saker med oss när vi reser.

Nattvard

Nattvarden är något som firas över hela världen. En symbolisk världsvid måltid som delas med alla kristna över hela planeten.

Nattvarden har sin ursprung ur den sista måltiden som Jesus åt med sina närmaste vänner. För att minnas detta äter vi bröd och dricker lite vin ur en bägare. Hur det smakar och upplevs får du chans att lära dig under din tid som konfirmand.

Musik

Vi människor älskar musik. Ofta har vi musik runt omkring oss nästan alla dygnets vakna timmar. Det är nog för att musik berör oss och hjälper oss att uttrycka
oss. Därför är musik viktig under konfirmandtiden.

Vi sjunger, lyssnar och spelar musik under andakter, läger och även utomhus. Kanske spelar du? Då kan du använda det under din tid som konfirmand också.

Frälsarkrans

I Botkyrka församling får varje konfirmand en egen frälsarkrans. Ett färgglatt armband fullt med pärlor. Varje pärla har en egen betydelse och tema.

I Frälsarkransen ryms allt från kärlek, dopet och hemligheterna till sorgen och döden.