Foto: eriksflygfoto.se

Kyrkor och kapell

En kristen begravning brukar i de flesta fall äga rum i en församlingskyrka eller i ett kapell.
Några av våra kapell och ceremoni lokaler används även till icke-kristna eller borgerliga begravningar.
Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för begravningsverksamheten och kyrkogårdarna i Bollnäs pastorat.

Kyrkor:
Arbrå kyrka, Bollnäs kyrka, Hanebo kyrka, Rengsjö kyrka, Segersta kyrka, Undersviks kyrka.

Kapell:
Annefors kapell, Gruvbergets kapell, Hällbo kapell, Katrinebergs kapell, Lottefors kapell, Nordsjö kapell, S:t Lars kapell, Växbo kapell.

Ceremonilokaler:
Arbrå - Sockenstugan, Bollnäs - S:t Lars kapell, Hanebo - Församlingshemmet

S:t Lars kapell & krematorium: Har Rudolf Holmgren som arkitekt och invigdes 1960.
I övervåningen finns lokalen som mest används för begravningar.
I undervåningen finns krematorium och lokaler för förvaring och visning av stoft. I begravningskapellet anordnas begravningar både i Svenska kyrkans ordning samt begravningar i annan ordning. S:t Lars kapell och krematorium renoverades 2005. De strängare kraven på rökgasrening gjorde att en ny datorstyrd ugn och ny gasreningsanläggning installerades.