Gudstjänster

Gudstjänsten är en rastplats där vi får möta oss själva, varandra och Gud. Där får vi stanna upp och låta tankar och känslor komma ifatt oss. I bibeltexter, bön, musik sång och rit kan vi tolka och se våra liv i ett sammanhang.

När vi kommer till gudstjänsten, mässan (nattvardsgudstjänsten) eller bönen, får vi komma precis som vi är och får uttrycka det vi känner. Ingenting är främmande för Gud.

I sång, bön, bibelläsning och nattvard kan vi se våra liv i ett större sammanhang – vi är älskade av Gud. Här kan vi hämta ny kraft för att möta vår vardag.

Det kan ta tid att fullt ut förstå det som sker, sägs och sjungs i gudstjänsten men den kan tala till oss ändå. Vi är olika och kan beröras av olika saker. I Älvkarleby-Skutskärs församling firas regelbundet gudstjänster. De olika gudstjänsterna har skilda uttryck med varierat tilltal och musikstilar. Du är välkommen att prova dig fram, kanske hittar du en speciell som du trivs extra bra i. Kom och var med!

Aktuell information om datum och tid för våra gudstjänster hittar du alltid i kalendariet här på hemsidan.

HÖGMÄSSA
Varje söndag är en liten påskdag – vi firar uppståndelsen och livet tillsammans. Högmässan firas klockan 11 i Älvkarleby och oftast kl 15 i Skutskär. Mässa innebär att vi möter Jesus när vi delar bröd och vin i nattvarden. Vi ber också tillsammans, för oss, våra medmänniskor och vår värld, sjunger psalmer och lyssnar till bibelläsningar och predikan.

GUDSTJÄNST MED SMÅ OCH STORA
Gudstjänst med små och stora är en enkel gudstjänst med särskilt fokus på barnen. Här försöker vi ofta ta oss lite mer tid att samlas för mat eller fika innan eller efter gudstjänsten. Ofta är församlingens barnkörer med och sjunger. Alla är välkomna, oavsett ålder!

MORGONMÄSSA
En gång i månaden firar vi en enkel morgonmässa i Skutskärs kyrka.

MORGONBÖN
Börja dagen med en stilla stund, där du får lyssna på vacker musik, tänkvärda ord och reflektera kring ditt liv.

LUNCHBÖN
De vardagar begravning inte hålls i Skutskärs kyrka samlas vi till en kort bön med psalmsång klockan 12.

AFTONBÖN
Här får du tillfälle att samla dina tankar kring det som skett under dagen, inför kvällen och nattens vila. Vi lyssnar till rogivande musik, läser en kort bibeltext och samlar oss i enkel bön.

Onsdagar, jämna veckor 17.00 Skutskärs kyrka.

MUSIK I SOMMARKVÄLL
Under sommaren finns regelbundet möjlighet att samlas i någon av våra vackra kyrkor under söndagskvällar för att lyssna till musik av olika slag. Musiker och präster medverkar.

KONSERTER
Våra skickliga körer och musiker bjuder gärna in till konsert i våra kyrkor vid några tillfällen varje år – några särskilda tillfällen är advent och vår. Här blandas kyrkans musikskatt med annan musik. Ibland bjuds även uppskattade gäster in utifrån. Se hemsida och annonser för nästa konsert!

Söndagsmässor i Skutskärs kyrka

Sinnesromässa

Skutskärs kyrka

Taizémässor

En gudstjänst med enkla sånger från den ekumeniska kommuniteten Taizé i Frankrike

Mässa mitt i livet

En gudstjänst med plats för bön, meditation och sång

GUDSTJÄNST FÖR FINSKSPRÅKIGA

Kirkosta on moneksi. Yhdelle se on rakennus, toiselle ikivanha instituutio. Mitä kirkko sinulle merkitsee? Minulle sana kirkko tuo mieleen lapsuuden kotikirkon mutta myös paljon muuta.

Ajattelen kirkkoa ennen kaikkea ihmisten, tavallisten kristittyjen yhteisönä. Minusta kirkossa on hienoa se, ettei sitä pidä koossa samanmielisyys tai samankielisyys, vaan usko Jumalaan ja sanoma lähimmäisenrakkaudesta. Tällaisessa kirkossa sinulla on paikka. Tällainen kirkko tarvitsee sinua. Otathan oman paikkasi kotikirkossasi?   Kirkko on sinua varten, kaikissa elämäntilanteissa voit kääntyä kirkon puoleesi. Sinua palvellaan luottamuksellisesti. Kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on. Kirkko on kohtaamispaikka. Jumalan ja kanssaihmisten kanssa. Kirkon kynnys on matala. Tulet sellaisena kuin olet. Ilonsanoman ja toivon paikka. Tulethan kirkkoon ja seurakuntasi toimintaan mukaan!

Digital kyrka

Här hittar du till våra inspelade gudstjänster, musikstunder och annat. Fråga: Vad är det där digital gudstjänst eller konsert? Svar: Det betyder att det är en inspelning eller direktsändning av gudstjänst eller annat, och att man ser den och deltar i den via internet.