Dop/konfirmation/vigsel/begravning

Ibland blir livet extra påtagligt. När man står med ett nyfött barn i sin famn. När krisen inträffar. När man är kär. Svenska kyrkan har ett rum och ett sammanhang för dessa viktiga händelser i livet.

En barnhand i en skål med dopvatten

Dop

Tänk dig ett barn som vilar i sin förälders famn. Det är en bild som visar på trygghet och tillit. Att få ett barn och att hålla det i sin famn, är en gåva och ett ansvar. Vi döper för att tacka för gåvan och förtroendet som Gud har visat.

Konfirmation

Tillsammans utforskar vi livets stora frågor, utan betyg, hets eller stress. Under konfirmationstiden får du tid att tänka på vad som är viktigt i livet.

Vigsel

Att vigas eller ingå äktenskap är ett sätt att offentligt säga ja till kärleken, varandra och ett liv tillsammans.

Begravning

Det är viktigt att ta farväl. Särskilt viktigt är det vid livets slutliga avsked - döden. Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt för den som är död. Den är också något att hämta kraft ur för dig som är anhöriga.

Gudstjänster

Gudstjänsten är en rastplats där vi får möta oss själva, varandra och Gud. Där får vi stanna upp och låta tankar och känslor komma ifatt oss. I bibeltexter, bön, musik sång och rit kan vi tolka och se våra liv i ett sammanhang.

Musik vid dop, vigsel och begravning

Musik och sång skapar stämning och kan vara en hjälp att förmedla ett budskap utan att själv behöva säga det.

Ditt medlemskap är viktigt

Genom ditt medlemskap är du med och tar ansvar för kyrkans framtida utveckling och kamp för människovärde och livskvalitet.

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet