En barnhand i en skål med dopvatten
Foto: Louise Hedberg/IKON

Dop

Tänk dig ett barn som vilar i sin förälders famn. Det är en bild som visar på trygghet och tillit. Att få ett barn och att hålla det i sin famn, är en gåva och ett ansvar. Vi döper för att tacka för gåvan och förtroendet som Gud har visat.

Vill du att ditt barn eller du själv blir döpt? Här finns onlinebokning.

Du kan själv boka dop hos oss och det gör du via den här länken

Ett dop är en ceremoni i en kyrka, utomhus eller någon annanstans ni väljer. Hos oss finns präster, musiker och vaktmästare som gärna hjälper er och dessutom många fina lokaler att välja på. Vi har även tips på fina ställen där man kan vara utomhus.

Både barn och vuxna kan döpas

Ofta förknippas dopet med små barn. Men människor i alla åldrar kan döpas. De äldre får då en kortare undervisning, ofta i samband med en konfirmation. Det finns ingen åldersgräns för dop. Några vill döpa sina barn så tidigt som möjligt medan andra vill vänta till senare. En del väntar till konfirmationen eller tills ett syskon döps.

Den som döps blir medlem

Den som döps blir en del i Guds stora familj – den världsvida kyrkan, som består av alla kristna genom alla tider. När dopet sker i Svenska kyrkan blir den döpta också medlem i just Svenska kyrkan.

Bokning av dop

För att boka ett dop kan du själv göra det här eller ringa pastorsexpeditionen på telefonnummer 026-701 57. Då får du också all nödvändig information.

Några veckor innan dopdagen hör någon av församlingarnas präster av sig för ett samtal inför dopet. För att få tips om psalmer och sånger kan man kontakta någon av församlingens musiker eller prata om det med prästen.

Dopdräkter/klänningar finns att låna från församlingen om man vill, men det behövs ingen särskild dräkt. Det går lika bra att döpas i något man själv tycker är fint eller bekvämt. Här kan du titta på de dräkter vi har för utlåning.

Vi har fina lokaler i anslutning till våra kyrkor. Mer info om dem finns här.

Fadderuppdraget

Det är en mycket gammal sed att någon vän eller släkting blir fadder/gudförälder till den som döps. Det är ett hedersuppdrag. Faddern ska vara döpt och uppdraget är att vara en förebild och person som visar omsorg och ger stöd i livet som döpt. I övrigt kan det se olika ut, och olika familjer kan utforma uppdraget olika. Här finns lite mer information om fadderskap.

Vill du veta mer om dop?

Droppar av vatten som far genom i luften.

Meningen med dopet

Dopet är en helig handling, ett sakrament. Handlingen är helig eftersom vi tror att Gud verkar genom den.

Dopklänningar

Vilken tycker du är finast till ditt barn? Har någon av dem använts i din släkt tidigare?

Uthyrning av lokaler

Våra församlingshem kan hyras för dopkalas, begravningsfika, födelsedagar eller liknande.

Församlingens kyrkor

i församlingen finns tre kyrkor; Skutskärs, Älvkarleby och Marma kyrka.

Kontakt personal & expedition

Välkommen att kontakta oss

Integritetspolicy

Du ska kunna känna dig säker på vår webb och med hur vi hanterar dina personuppgifter

Musik vid dop, vigsel och begravning

Musik och sång skapar stämning och kan vara en hjälp att förmedla ett budskap utan att själv behöva säga det.

Kyrkstöten

Här är Kyrkstöten nr 1 / 2024. Tidningen skickas ut fyra gånger per år till samtliga hushåll i Älvkarleby kommun.