Foto: Magnus Aronson /Ikon

Konfirmation

Tillsammans utforskar vi livets stora frågor, utan betyg, hets eller stress. Under konfirmationstiden får du tid att tänka på vad som är viktigt i livet.

I en avslappnad miljö har vi kul, är kreativa, och funderar tillsammans kring lätta och svåra frågor om oss själva, livet, och vad kristen tro egentligen kan betyda. Vad händer när jag dör? Spelar det någon roll vad jag gör eller tänker i livet? Vad händer om jag lyckas eller inte lyckas? Kan Gud finnas i mitt liv?

Sista anmälningsdatum till konfirmandgrupp 2023/2024 är den 6 september 2023.

Inskrivning av konfirmander den 6/9 kl 17 aftonbön i Skutskärs kyrka, sedan inskrivning och grillkväll med hamburgare.

Träffar:
Johannesgården i Skutskär kl 15-17.30 två onsdagar i månaden. Varje träff inleds med drop in-fika mellan kl 15 och 15.30.
Vi avslutar kl 17 med andakt i kyrkan.

Konfirmation maj 2024 i Skutskärs kyrka.

Ledare är en fritidsledare, en musikpedagog och en präst.

Vad gör man på konfirmationsträffarna?
Vi skrattar, leker, sjunger och pratar allvar.
Vi pratar om meningen med livet, vem Gud är och vem du är.
Vi funderar på vad kärlek och ondska är, om livet är rättvist och om hur det kan vara att leva som nunna.
Vi fikar (OBS! Har du någon matallergi? Inga problem, säg till så fixar vi till ett fika som du kan äta.)

Hur ofta träffas man?
Vi träffas varannan onsdag och någon helgdag i månaden.

Måste man tro på Gud?
Nej, det räcker om du är lite nyfiken på hur allt egentligen hänger ihop.

Måste man gå i kyrkan?
För kristna är det viktigt att fira gudstjänst på söndagar. För den som inte varit på gudstjänst tidigare kan de första gångerna kännas konstiga. Under konfirmandtiden får du därför möjlighet att under flera söndagar testa vad gudstjänst egentligen handlar om och hur gudstjänsten kan vara meningsfull i ditt liv.

Måste jag vara döpt?
Man måste vara döpt innan man konfirmeras, men det går jättebra att döpas under konfirmandtiden. (Du behöver inte försöka få plats i en dopklänning och prästen kommer inte att lyfta upp dig till dopfunten.) När man är ungdom kan dopet ske på många olika sätt. Vi kommer överens om ett bra sätt som passar dig.

Har du frågor?
Kontakta vår konfirmationspräst Katarina Lamos eller musikpedagog Susanne Näslund. Kontaktuppgifter finns här nedan eller så fyller du i formuläret, så ringer vi upp.

När är konfirmationen?
Konfirmationsgudstjänsten sker i maj 2024.

Hoppas vi ses snart!

Närbild på någon som håller fram några kylskåpsmagneter med ord som tvivel, livet, Gud, dela, tro och så vidare.

Konfirmation i vuxen ålder

Blev det inte av att du konfirmerades som tonåring, eller har du kommit till tro senare i livet? Läs mer här om möjligheterna att konfirmeras i vuxen ålder.