Kyrkan Mitt i Byn

Ordinarie öppettider: tisdag, onsdag och fredag kl 13-16. Sinnesrogudstjänst varannan torsdag (udda veckor) kl 18.00. Efteråt serveras fika.

Mötesplats, butik och pastorsexpedition!

Kyrkan Mitt i Byn ligger centralt, på Storgatan 15 i Alvesta och har blivit en mötesplats för många. Här kan du komma in, dricka en kopp kaffe och prata en stund. På pastorsexpeditionen kan du uträtta vanliga ärenden som att boka tid för dop, vigsel och urngravsättning, hyra lokal och få svar på frågor om gravrätter och gravskötsel. Iblanda kan du träffa våra präster, diakonala teamet, ideella, vaktmästare med flera för samtal och frågor. Du kan även handla i butiken med Fair Trade-varor och delta i olika aktiviteter. Med jämna mellanrum firar vi dessutom  andakt och Sinnesrogudstjänst tillsammans i Kyrkan Mitt i Byn.

Hos Kyrkan Mitt i Byn finns även möjlighet att lämna synpunkter och förslag på vår församling. Vill du beställa tjänster från vaktmästarna som ljuständning, plantering och annat, så går det också bra.

Varmt välkommen till Kyrkan Mitt i Byn!

Kyrkan Mitt i byn - mötesplatsen mitt i centrum

Det började som en tanke sommaren 2017. En skylt på en bensinmack på Öland där et stod Svenska kyrkan. En ny tanke på tomma butikslokaler i centrum i kombination med att alla Alvesta församlings lokaler ligger på östra sidan.
Varför öppnar v inte en lokal där människorna finns? Om inte berget kommer till Mohammed får Mohammed komma till berget.
Kyrkoherden blev eld och lågor, personalen och kyrkorådet likaså. En före detta guldsmedsbutik kändes som en perfekt lokal. Snabbt bestämdes det att vi skulle öppna dagen innan Allhelgonahelgen, vilket låg mindre än två månader framåt i tiden. Biskop Fredrik tillfrågades om att klippa bandet vid invigningen och tackade ja. Det hela startade som ett tremånadersprojekt, som skulle utvärderas för att se om tanken höll i verkligheten.
Nu utbröt full aktivitet. Möbler skulle bokas och lokalen inredas. Ideella engagerades för att bemanna lokalen tillsammans med personalen. Kaffebryggare, vattenkokare och porslin köptes in. Kompassen i Alvesta fick uppdraget att baka kakor till fikat, vilket de sköter med den äran.

Pastorsexpeditionen fick en hörna i lokalen och vi fyllde på med informationsmaterial. Vi blev klara exakt i tid och på invigningsdagen fylldes lokalen med massor av folk. Biskopen talade och klippte av det regnbågsfärgade bandet som symboliserar att alla, verkligen alla, är välkomna in.
De tre månaderna blev ett år och då togs beslut att fortsätta verksamheten tillsvidare. Vi har många tusen besökare på ett år, flera är ”stamgäster” som kommer flera gånger i veckan. Våra ideella medarbetare har tagit över bemanningen mer och mer, vilket frigör personalen till annat.
Vi har utvecklat mötesplatsen med en liten butik där vi säljer fairtradeprodukter, och vinsten går till välgörenhet. När vi arrangerar konserter säljer vi biljetterna i butiken. Vi har också regelbundet andakter och varannan vecka firar vi Sinnesrogudstjänst. Ibland erbjuder vi föreläsningar med intressanta ämnen.

Det finns alltid någon som har tid att prata i Kyrkan Mitt i byn, så mötesplatsen har blivit mycket uppskattad av många. Alla är välkomna och de som bemannar, ser alltid till att de som kommer in känner sig välkomna och att ingen sitter ensam. I skyltfönstret ut mot gatan har vi information om våra gudstjänster och om vad som är på gång.