Kyrkor och lokaler

I Västerleds församling finns tre kyrkor: Västerledskyrkan i Äppelviken, S:ta Birgitta kyrka i Nockeby och S:t Ansgars kyrka i Alvik. Utöver kyrkorna finns Gröna huset, Församlingshuset i Alvik med dess samlingslokaler, Nockebygården som ligger vid S:ta Birgitta kyrka och samlingslokaler i Västerledskyrkan.

Västerledskyrkan i Äppelviken.

Västerledskyrkan

Västerledskyrkan reser sig som en mäktig basilika på en av de högsta platserna i Äppelviken. Kyrkan invigdes den 18 december 1932 av ärkebiskop Erling Eidem. Den är ritad av Birger Borgström.

S:ta Birgitta kyrka.

S:ta Birgitta kyrka

S:ta Birgitta kyrka ligger på berget ovan Mälaren i Nockeby. Det 39 meter höga klocktornet med sitt stålgrå kors syns vida omkring. Kyrkan, ritad av Rolf Bergh, började byggas i november 1960 och invigdes drygt två år senare.

S:t Ansgars kyrka

S:t Ansgars kyrka i Alvik är den yngsta och minsta av Västerleds församlings tre kyrkor. Bredvid kyrkan ligger Församlingshuset.

Gröna huset

På väg upp mot Västerledskyrkan ligger Gröna huset på Västerleds kyrkväg 2. I den fina trävillan bedrivs mycket av församlingens ungdomsverksamhet.

Församlingshuset i Alvik

Intill S:t Ansgars kyrka på Vidängsvägen 11 vid Tranebergsplan/Alvik ligger församlingshuset med expedition och på övervåningen Öppen förskola, det stora sällskapsrummet och musikrummet.

Samlingslokaler i Västerledskyrkan

Västerledskyrkans samlingslokaler ligger i vinkel till själva kyrkan. Dörren till höger längst fram i Västerledskyrkan leder till Birgittasalen och nedre våning med samkvämsrum och kök.

Nockebygården

I anslutning till S:ta Birgitta kyrka ligger Nockebygården med samlingslokaler och S:ta Birgitta öppna förskola.