Stråvalla kyrka

För många är första kontakten med Stråvalla kyrka när man kör förbi på motorvägen. Där syns en vit, medeltida, på kvällen upplyst kyrka. Det är väl värt att svänga av vid nästa avfart, och komma in och se kyrkan även inifrån!

Kyrkans innertak har takmålningar som utförts cirka 1789. 1872 övermålades taket och alla takbjälkar utom två sågades bort. Målningarna i taket togs fram igen under en renovering 1964.

Kyrkans förnämsta prydnad är utan tvivel de för Halland unika väggmålningarna. Svenska och danska experter har daterat dem till cirka 1520.

Kyrkan är byggd ca 1250. Man tror att det är munkarna i Åskloster som låg bakom byggnationen. Kyrkans senaste renovering gjordes 1997.

Bröllop

Kyrkan är en populär kyrka att gifta sig i. Den rymmer ca 100 gäster och ger ett gemytligt intryck. Om du är intresserad av att gifta dig hos oss, klicka vidare till  bröllop.

Stråvalla kyrka - om kyrkan

Uppförd: Medeltid, 1100-1350 talet.
Sittplatser: 80
Instrument: Tostared två manualig orgel och piano.
Ljud: Ljudanläggning med cd, hörslinga och trådlös mygga.