Foto: Malin Arnesson

Konfirmation

Kan jag alltid vara mig själv? Varför händer onda saker i världen? Finns Gud? Vad är egentligen meningen med allt? Vad ska jag bli i framtiden? Kan man få bönesvar?

Du är inte ensam om att fundera över livet

Det år du fyller fjorton får du en inbjudan till konfirmation och under tiden som
konfirmand är det du och dina funderingar som är viktigast. Konfirmationen handlar om kristen tro. Och kristen tro handlar om livet och allt som livet rymmer – dig och dina kompisar, Jesus, orättvisor, Gud, kärleken och tron.

Du är viktig

Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för att du hör ihop
med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig. Men du behöver
inte vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp. Många konfirmander döps under sin konfirmandtid.

Här hittar du svar på vanliga frågor om konfirmation.

Konfirmation 2023/2024

Under din tid som konfirmand får du den unika möjligheten att lära känna dig själv, nya kompisar och den kristna tron bättre. Vi kommer att ha roligt tillsammans, samtala om livet och åka på en spännande och lärorik resa till Polen.

Konfirmandträffarna kommer att äga rum under fem söndagar under hösten och våren. Du förväntas också gå i minst tio gudstjänster. Efter skolavslutningen i juni följer en veckas intensivläsning. Sedan åker vi till Krakow tillsammans för att bland annat besöka koncentrationslägren Auschwitz och Birkenau.

Första träffen 2023

Söndag den 17 september

Anmäl dig till Elin Nicklasson:

Mer om konfirmation på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Ungdomar som sitter på rad och pratar och ler.

Hitta konfirmation

Sök efter en konfirmationsgrupp eller ett konfirmationsläger som passar dig och dina intressen.