Rollatorer som står i en hall.

Kyrktaxi

För dig som har svårt att komma till gudstjänster i kyrkorna i Varbergs församling finns en möjlig­het att åka taxi där församlingen betalar större delen av kostnaden.

Det här gäller för kyrktaxi i Varbergs församling

• Kyrktaxi kan du endast åka till och från församlingens ordinarie gudstjänster.
  • Kyrktaxi gäller inte till andra samlingar som konserter, föredrag med mera.
  • Kyrktaxi kan du åka om du inte kan ta dig till kyrkan på annat sätt (som egen bil, buss, samåkning) och om du inte redan har färd­tjänst.
  • Om du har beviljad färdtjänst ska du använda dig av det.
  • Kyrktaxi kostar 40 kronor enkel resa. Resterande belopp betalas av Varbergs församling.

Ansökan

Om du vill använda kyrktaxi tala med en diakon.

Kerstin Arvidsson, 0340-81 336, kerstin.arvidsson@svenskakyrkan.se

Gudrun Bengtsson, 0340-81 334, gudrun.bengtsson@svenskakyrkan.se

Kristina Holmkvist, 0340-81 316, kristina.holmkvist@svenskakyrkan.se

Diakonen godkänner förfrågan om kyrktaxi. Du ringer sedan själv och beställer kyrktaxi hos Var­bergs taxi och uppger ditt namn, som taxi ska ange på fakturan till församlingen.

Församlingens kyrkor

Varbergs kyrka

Mitt i Varberg, på torget, står Varbergs kyrka. Ett annat rum än stadens finns för den som vill. Ett heligt rum, dit alla är välkomna för stillhet, fest, gudstjänst och återhämtning.

Apelvikshöjds kyrka

På höjden i södra delen av Varbergs tätort ligger Apelvikshöjds kyrka. Den sjuder av liv och centrum är högmässan på söndagar 11:00.

Sollyckans kyrka

Vid Håstensrondellen ligger Sollyckans kyrka. Här möts människor i olika åldrar och skeden i livet. Vi vill vara en gemenskap där vi får vara som vi är och möta Jesus Kristus i en gemensam lovsång.

Behandling av personuppgifter

Om du blir beviljad kyrktaxi kommer Varbergs för­samlings hantera dina personuppgifter i ett register över de som har kyrktaxi. Detta är nödvändigt för att se vilka som har det. Uppgifterna kommer att sparas så länge du har den här överenskommelsen med Varbergs församling

Högmässa i Sollyckans kyrka

Gudstjänst

I gudstjänsten blir församlingen synlig och får möta varandra och Gud. Vi har många olika sorters gudstjänster vid olika tider.

Gemenskap

Ibland kan det vara gott att träffa andra, dricka en kopp kaffe eller te och samtala med andra. Kanske lyssna på ett föredrag eller lite musik. Du kanske hellre vill göra något tillsammans med andra. Här kan du utforska och dela livet med någon annan och Gud.