Kyrkan fylls med musik

Försiktigt gnisslande hörs från samlingssalen i Apelvikshöjds kyrka. Det är faktiskt gnissel för det är inte så vackert när fioler stäms. Apelvikshöjds Stråkensemble gör sig redo för musikgudstjänsten.

Stråkensemblen bildades 1991 som en kvartett som agerade vikarierande kyrkorgel i väntan på orgeln i Apelvikshöjds kyrka som då var nybyggd. När hela ensemblen har samlats längst fram i kyrkan med de nu välstämda instrumenten redo hälsar Elisabet Willix, musiker i Varbergs församling, välkommen och musikgudstjänsten kan börja.

Kyrkklockornas sista klang är startskottet för stråkarnas intensiva jakt över soldränkta strandklippor. Joseph Haydns harmonier i Sinfonia nr 27 inleder och för med de drygt 70 åhörarna ut i skapelsen med de inre sinnena.

Dans på ängar

Första stycket tar slut och trevande applåder börjar. Som att församlingen inte riktigt bestämt sig om det är ok att applådera i kyrkan eller inte, men snart stämmer alla in i att det är på sin plats att visa uppskattningen över ensemblens framförandet genom att klappa i händerna.

Stråkarnas klang blir avlöst av orgeln som under Elisabet Willix händer och fötter leder oss ut bland ängsblommorna i Wilhelm Peterson-Bergers Intåg i sommarhagen.

Promenaden på ängen övergår i dans när det framförs en Menuett följd av en schottis och en brudmarsch innan det blir psalmer som leder över till en andakt som leds av prästen Ola Bojestig.

Betraktelsen med paralleller till det dystopiska kriget i Ukraina följs av Arvo Pärts Spiegel im Spiegel. Willix fingrar promenerar stillsamt på pianot, Erica Sjöwalls fiol skapar toner som när de tränger in i själen öppnar porten till djupets i människan och låter själen vila en stund i stillhet. Kanske dyster och svart för vissa.

Vemodet dröjer kvar en stund i rummet när Fredric Ottermo och Ulrich Schmid tolkar två psalmer med kontrabas och piano. Stråkarna får vila en stund när församlingen förs ut i jazzens värld där psalmen Var inte rädd leder hem till en ljus hamn.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Musiken i kyrkan är inte underhållning och för att dra mycket folk, det är för att musiken ger oss en större dimension i livstolkningen och mötet med Gud. Kulturbildande och fler hjälpmedel i meningsskapandet förenas under en stund i Apelvikshöjds kyrka. En modern kulturupplevelse är rollspel online och The Elder Scrolls femte del, Skyrim, har förstås ett soundtrack. Casandra Nitescu, cellist i Apelvikshöjds Stråkensemble, har gjort ett arrangemang på ett stycke från soundtracket. Även om digitala rollspel är långt från de huvudsakligen äldre åhörarnas kultur njuter de när Far Horizons av Jeremy Soul framförs.

Texten är även publicerad  Var med 2023 nummer 3.
Av Kent Pettersson

40 år som präst i Träslövs församling

Hösten 2023 går Kalle Svensson i pension efter 40 år i Träslövs församling och ser tillbaka på hur kyrkan förändrats.

Pyssel med skålar och pärlor.

Livsnödvändiga badplatser

Träslövs församling gör insekts- och fågelbad av återbrukade saker.

När ungdomarna tar över

På somrarna är några ungdomar anlitade som sommarteam och har hand om en del av församlingens verksamhet. Det blir kanske lite annorlunda, men det blir bra.

Klimatsmart gräsklippare

Slåtter med häst är ett klimatsmart sätt att skapa en äng.

Linda trollar för Guds skull

Trolleri hör sådär spontant kanske inte hemma i kyrkan, men Linda Torstensvik tycker att det är utmärkta knep för att fånga uppmärksamheten när hon ska berätta om Jesus.

En man och ett barn som leker tillsammans.

Artiklar

Berättelser från vardag och verklighet som speglar livet.