Körsångare som står och sjunger

Full koncentration

Om några veckor ska Varbergs Motettkör tillsammans med solister framföra Mozarts Requiem i Varbergs kyrka. Många nyanser och bilder ska förmedlas genom sången och det kräver övning och inspiration.

Under den förtätade övningen brister kören ofta ut i skratt på grund av något som sagts eller gjort. Utan glädje blir det ingen bra kör. Koncentrationen återfinns snabbt. Tungan ska ligga rätt i munnen, tonerna ska komma från djupet och sikta mot himlen. Till och med körsångarnas tankar och känslor ska ha rätt nyans för det hörs i sången som fyller Katarinasalen.

När Varbergs Motettkör övar i församlingshemmet på Sveagatan är det fullt fokus på det som sker här och nu.

– Det är fantastiskt livgivande att sjunga i kör. Dels är det en jättestor glädje att få sjunga och att göra det tillsammans med andra säger Maria Gustafsson och fortsätter. Att få göra det så här koncentrerat får mig att släppa allt annat. Jag måste vara här och nu.

Ett porträttfoto på en kvinna.
Koncentrerad paus: Maria Gustafsson är en av sångarna i Varbergs Motettkör. Övningarna är som en bubbla i vardagen. Här är hon helt och fullt koncentrerad på det som sker nu, allt annat kan hon lägga åt sidan ett tag. Det är en viktig paus i Marias liv. Foto: Kent Pettersson

Det är en kort paus i övningen och de 37 närvarande körsångarna passar på att prata lite med varandra. Maria har efter sina två eller tre år fortfarande inte lärt sig namnen på alla. Fokus ligger på att bli ett genom sången och skapa bilder hos konsertdeltagarna.

Vid kvällens övning har körledaren Christina Wide, organist i Varbergs församling, tagit in sopranen Karin Dahlberg som coach och inspiratör. Med sång, rörelser och ord hjälper Karin kören att nå djupare.

– Ni är ljus. Ni skall inte nå ut till någon, ni ska in till ert inre himmelrike. Ni ska avsluta det här introvert och alla ska känna sig omfamnade av kärlek, säger Karin.

Hon skapar bilder i körsångarnas inre, bilder som ger sången nyanser som kan förmedla budskap till lyssnarna. Enkelt och tydligt visar Karin hur det låter beroende på hur kroppen står och var fokus ligger i tanke och känsla. Sången skapas i kroppen och sinnet och musikens bilder blir till hos åhörarna under konserten.

Text: Kent Pettersson
Artikeln är ursprungligen publicerad i Var med nummer 4 2021

En man och ett barn som leker tillsammans.

Artiklar

Berättelser från vardag och verklighet som speglar livet.

Varbergs Motettkör

Kören har en bred repertoar från olika genrer och tidsepoker, allt från folkmusik och svensk körlyrik till klassiska verk.