Trädkyrkan

Trädkyrkan på Berthåga kyrkogård är en utomhuskatedral med himlen som tak.

Med himlen som tak

Trädkyrkan är komponerad med Uppsala domkyrka som utgångspunkt. Sidokor, mittgång och pelare – allting finns där, men himlen är tak, avenbokshäckarna väggar och lindarna är istället för valv och stenpelare. I koret står ett stabilt stenaltare bakom en vattenfylld spegeldamm vars lugna yta reflekterar skönheten omkring.

Trots sitt namn, är Trädkyrkan fri från religiösa symboler och öppen för ceremonier så som dop, vigsel eller begravning oberoende av kulturell eller religiös tillhörighet.

Oavsett tid på året är detta en vacker och stämningsfull plats smyckat med vårens grönska, sommarens blommor, höstens löv eller vinterns klarvita snö.

Ett årligt återkommande evenemang är att Trädkyrkan vintersmyckas, pryds med marschaller och fylls med musik under alla helgons dag.

Ceremonier och gravsättningar i Trädkyrkan

Under perioden 31/10 – 1/5 är Trädkyrkan stängd för ceremonier.
Under vinterhalvåret då det är tjäle i marken sker inga gravsättningar i Trädkyrkan.

Vid frågor är du varmt välkommen att kontakta:
Begravningsverksamhetens expedition

E-post: uppsala.kyrkogardar@svenskakyrkan.se

Foto: Henrik Zetterberg

Berthåga kyrkogård

Berthåga kyrkogård är en 54 hektar stor begravningsplats som har inspirerats av den uppländska naturen och är belägen i den västra delen av Uppsala.