S:t Eriks kapell.
Foto: Tommy Hvitfeldt

S:t Eriks kapell

Kapellet ligger på Berthåga kyrkogård och rymmer 150 personer. Här kan du läsa mer om kapellet och gå en virtuell rundtur.

Ett stämningsfullt kapell med vackert ljus

I väggarnas glasmålningar filtreras det skarpa solljuset och skänker rummet en mildare belysning. Ljusa träbänkar är placerade på var sida mittgången och väggen bakom altaret pryds av en ljus keramikrelief från golv till tak.

Keramikreliefen uppfyller utrymmet bakom altaret och har en rik och abstrakt form där vertikala linjer dominerar. Ljuset spelar huvudrollen i keramikreliefen, där skuggorna skänker konstverket liv.

S:t Eriks kapell är ett stämningsfullt kapell för begravningar med många gäster då det rymmer 150 personer varav 5 personal.

Rundtur i S:t Eriks kapell

Välkommen in på en virtuell rundtur. Här kan du i lugn och ro besöka S:t Eriks kapell via datorn, mobilen eller surfplattan.

Kapellet är precis som krematoriet ritat av arkitekten Kurt von Schmalensee. Folke Heybroek, målare och konsthantverkare, hade tillsammans med von Schmalensee det konstnärliga ansvaret för både krematoriets och kapellens utformning, vilket togs i drift i samband med invigningen av Berthåga kyrkogård 1965.