Ett bildcollage med två olika bårtäcken som lagts över en varsin kista. Dessa två bårtäcken finns att låna av Uppsala kyrkogårdar. Runt kistorna med bårtäcken har ljusbärare med ljus tänts.
Foto: Thommy Hvitfeldt

Bårtäcken

Ett bårtäcke är en vacker textil som läggs på kistan under begravningsakten. Dessa bårtäcken går att låna för begravningar inom Uppsala pastorat.

Två olika bårtäcken

Uppsala kyrkogårdar har två olika bårtäcken. Det ena förvaras i Stillhetens kapell på Gamla kyrkogården och det andra förvaras i S:t Eriks kapell och Stefanskapellet på Berthåga kyrkogård.

Vid en kistbegravning tas bårtäcket av vid utgång från kapellet. Dessa bårtäcken går att låna för begravningar inom Uppsala pastorat.

På den här sidan kan du se hur bårtäckena ser ut. Längst ned på sidan finns bårtäckena att se i 360°-visning.

Det gröna bårtäcket

Det blå-rosa bårtäcket

Begravning

Få händelser i livet förändrar så mycket som en anhörigs död. I samband med begravning ställs vi inför många val. Här får du hjälp och information från Uppsala kyrkogårdar kring det som rör begravning.

Begravningsverksamhetens expedition

Boka tid för gravsättning samt borgerlig begravning. Kontakta oss för gravrättsupplåtelser och övriga gravrättsärenden samt om du behöver information om våra bårtäcken.