Vad kan vi hjälpa dig med?

Vi erbjuder en rad tjänster såsom blomsterplantering och gravskötsel, på så sätt kan du vara säker på att graven ser omskött och prydlig ut.

Gravskötsel och tjänster

För många är det ett kärt besvär att besöka graven och göra den fin. Kanske planterar vi en blomma eller sätter en bukett i vas.

Uppsala kyrkogårdar sköter kyrkogårdarnas allmänna ytor och gravrättsinnehavarna ansvarar för vården av de enskilda gravplatserna.

För dig som önskar erbjuder vi, mot ersättning, skötsel av graven. På så sätt kan du vara säker på att gravplatsen hålls i omskött och värdigt skick samt att blommorna blir vattnade och att ogräset rensas.

Mer information

Här nedan hittar du information om våra tjänster och vad vi på Uppsala kyrkogårdar kan erbjuda dig.

Grundskötsel

Grundskötsel utförs under skötselsäsongen som börjar i maj och avslutas till allhelgonahelgen på hösten.

Plantering och smyckning

Vi erbjuder ett trevligt sortiment av färdigkomponerade paket med växter som är väl lämpade för gravplatsplantering.

Gravstensarbeten

Rengöring och justering. Vi erbjuder och utför flera olika gravstens- och gravvårdsarbeten.

Namnskyltar

Vid minneslunden på Gamla kyrkogården finns det möjlighet att få en bronsplakett uppsatt.

Övriga tjänster

Ytterligare tjänster vi erbjuder är utsättning av ljus eller blombuketter. Du kan också beställa gräsputs.

Betalningsalternativ

Vi erbjuder två olika betalningssätt.

Beställ här

Hämta beställningsformuläret (pdf)

I formuläret kan du beställa de tjänster vi erbjuder.
Tänk på att spara filen till din dator innan den fylls i. Sedan kan du skicka den ifyllda foldern till oss på Uppsala kyrkogårdar via e-post eller brev.

Hämta foldern om skötsel- och planteringspaket (pdf)

I foldern kan du läsa ytterligare information om tjänsterna vi erbjuder.

Återanvändning av gravstenar

Det finns ett varierande utbud av gravstenar att välja bland. Möjligheten att återanvända en gravsten är ett alternativ som både sparar på miljön och bevarar kyrkogårdarnas karaktär.

Gravens skötselsticka

Många av gravplatserna på kyrkogården har en tillhörande skötselsticka. Här kan du läsa mer om vad stickans siffror och färgmarkeringar betyder.

Årstiderna på kyrkogårdarna

Läs mer här om kyrkogårdspersonalens arbetsuppgifter samt vilka arbeten som utförs under respektive årstid.

Vår

Sommar