Västra Tunhems församling

Västra Tunhems församling ligger mellan Halleberg och Hunneberg söder om Vänern. I församlingen bor ca 10 000 invånare, varav de flesta bor i centralorten Vargön.

I Västra Tunhems församling finns två kyrkor. Den ena är Västra Tunhems kyrka, som är medeltida och ligger i en mycket naturskön miljö alldeles vid Hunnebergs sluttning. Här firar vi gudstjänst varannan söndag vanligtvis kl. 11 eller kl. 16. Vi firar även de stora kyrkliga högtiderna här. Västra Tunhem är en väldigt populär kyrka vad gäller dop, vigsel och begravning.

Kyrkan har en gedigen historia och har bland annat fått fungera som domkyrka. Hit kommer många för att titta på kyrkan och njuta av naturen. På sommaren är vägkyrkan med våffelservering mycket välbesökt.

Den andra kyrkan i församlingen är Vargöns kyrka. Denna kyrka ligger i centralorten strax nedanför Halleberg. Den invigdes 1979 och är en modern kyrka med kyrksal och församlingshem i samma byggnad. Här firar vi gudstjänst varje söndag vanligtvis kl. 11 eller kl. 16. Under 2018 och 2019 genomgick lokalerna renoveringar och vi firande att Vargöns kyrka fyllde 40 år i december 2019.

Vi vill att alla människor ska känna sig välkomna och erbjuder flera olika verksamheter för alla åldrar. Vi vill att vår församling ska vara en mötesplats som inkluderar och öppnar olika vägar till tro; alltifrån gudstjänster, musik, samtal och fika.

Vi önskar dig varmt välkommen till all verksamhet i Västra Tunhems församling.

Vargöns kyrka

Bebyggelsen i Vargön har formen av ett päron. Mitt i detta päron ligger Björkås och där mitt i byn byggdes den nya kyrkan.

Västra Tunhems kyrka

I södra delen av Västra Tunhems församling ligger den gamla församlingskyrkan med anor från 1100-talet. Den ligger vid foten av Hunneberg och är moderkyrka i pastoratet.

Västra Tunhems kyrkogård

På Tunhemsslätten alldeles nedanför Hunnebergs branta västvägg ligger Västra Tunhems kyrka och kyrkogård. När man svänger ner på den smala uppfartsvägen till kyrkan ser man kyrkan omgiven av kyrkogården. Järngrindar på båda sidor av vägen leder in till kyrkogårdens olika kvarter. Väster om kyrkan finns en parkering, huvudentrén till kyrkan är mitt för tornet väster om kyrkan.