Askgravplatsen i Väne Åsaka

Askgravplatser

Våra vackra askgravplatser är ett bra alternativ till dem som önskar en skötselfri gravplats.

Askgravplatser på våra kyrkogårdar

Askgravplatserna är avsedda att utgöra ett alternativ till minneslunden, för dem som önskar en skötselfri gravplats, men som inte är anonym. De upplagda stenarna i röset/öarna fungerar som gravstenar och förses med en namnplatta allt eftersom gravplatserna utnyttjas. Askgravplatser finns på våra kyrkogårdar i Västra Tunhem, Gärdhem, Väne Åsaka, Vänersnäs och Norra Björke.

I Västra Tunhem består askgravplatsen av ett stenröse samt fyra mjukt formade och planterade öar, som utgöres av en lätt förhöjd planteringsyta. Totalt ryms 232 st. askgravar, med plats för fyra askor i varje grav.

Under våren 2020 blev det nya kvarteret med askgravar klart, det består av totalt 360 gravar med plats för fyra påsar alternativt två urnor i varje grav. På varje gravsten fästs en namnplatta i brons så snart den utnyttjas.

Inom kvarteret i Gärdhem är det tre stycken mjukt formade och planterade öar med ca. 40  st. gravar runt varje ö. Totalt 119 st. gravar med plats för fyra askor i varje grav.

Askgravplatsen på Väne Åsaka kyrkogård är anlades 2009. Den ligger i anslutning till minneslunden. Den består av en mjukt formad ö med en lätt förhöjd planteringsyta, med plats för 31 askor.

I Vänersnäs består askgravplatsen av ett stenröse om 6 m i diameter. Kvarteret rymmer ca. 120 st. askgrav- och kistgravplatser. Utanför de yttersta stenarna i röset finns en planteringsyta som är omgiven av röda kalkstensplattor.

Askgravplatsen Norra Björke togs i bruk 2009. Den består av en sexkantig planterad ö med plats för 18 gravar per ö.

Askgravplatser

Askgravarna upplåtes med gravrätt för en tid av 25 år och är kopplat till ett obligatoriskt skötselavtal som skall täcka kostnaderna för skötseln av både gravplats och gemensamma ytor under gravrättstiden.

Gravrätt m.m.

På gravstenen/naturstenen fästs en namnplatta så snart gravplatsen utnyttjas. Namnplattan bekostas av gravrättsinnehavaren. Det får plats med fyra namn på varje platta.

Namnplatta

På gravstenen/naturstenen fästs en namnplatta så snart graven utnyttjas. Namnplattas bekostas av gravrättsinnehavaren. Det får plats fyra namn på varje namnplatta, förutom på kvarter 17 på Västra Tunhems kyrkogård, där det är ett namn på varje platta. Vid ytterligare gravsättningar tillkommer kostnad för ytterligare en namnplatta.

Plantering och utsmyckning

Individuell plantering får ej förekomma, men man får bidra med snittblommor i förvaltningens vas och ett ljus i lykta. Kransar, krukväxter, marschaller och lösa ljus får ej användas.

Beställning av en askgravplats görs hos vaktmästaren på resp. kyrkogård.

Nytt kvarter på Västra Tunhems kyrkogård

Häftigt! Vackert! Modernt! Kyrkogårdsförvaltningen har fått mycket beröm för det nya kvarteret med askgravar som har anlagts på Västra Tunhems kyrkogård.

Kyrkogårdsförvaltningen

Välkommen att kontakta oss för visning av gravplats, beställning av gravskötsel eller information om gravskick liksom med andra frågor som rör våra kyrkogårdar.
Kyrkogårdsförvaltningen har expedition vid Västra Tunhems kyrkogård.

Administration kyrkogårdsförvaltning
Jonas Johansson
tfn: 0520-42 11 01, tfn tid: må-fr kl. 9-11
e-post: jonas.johansson4@svenskakyrkan.se