Sinnesromässan Trelleborg

Välkommen till Sinnesromässan Trelleborg – en mötesplats för alla för andligt tillfrisknande!

Alltid den sista söndagen varje månad (mellan september och maj) kl. 15 är alla välkomna för gratis fika tillsammans, i S:t Nicolai kyrkan (våren 2024 pga renovering av församlingshemmet)

Kl 16.oo firar vi tillsammans Sinnesromässan Trelleborg följande söndagar:
31/3, 28/4, 26/5 och 31/12.

Hit är alla välkomna, du som är trasig, du som är hel, du som tvivlar, du som tror – kom!

Sinnesromässan innehåller bland annat cool modern musik, ofta är det någon som delar av sitt liv; hur det var, vad som hände och hur det nu är, så vi får lära av varandra hur vi skall klara livet bättre.

Vi utgår varje gång från någon av de 12-livs stegen som är ett positivt handlingsprogram som gäller alla för ett helare liv. Många kommer för att få lugn, kraft och gemenskap för den som så önskar.

De 12-livs stegen är inspirerade från AA:s traditioner och används för alla typer av positiva förändringar. Allt börjar med att man själv kommer till insikt att man har ett problem, vilket kan vara beroende, medberoende eller något annat problem du vill komma tillrätta med.

Vad är meningen och syftet med dessa steg? Vi vill att du skall få dessa löften. De lovar följande om man följer de 12-stegen genom eget arbete.

Jag som leder denna mötesplats med den annorlunda Sinnesromässan är själv med i en självhjälpsgrupp i 1över 20 år, där jag genom att aktivt arbetat i de 12-stegen så har jag fått ett bättre, helare och i mitt fall nyktert liv.  - Mikael Bedrup, präst

1. Vi kommer att känna en ny frihet och en ny lycka.

2. Vi vill inte beklaga det förflutna eller önska att helt stänga dörren om det.

3. Vi ska förstå ordet Sinnesro.

4. Vi ska få känna frid.

5. Det gör detsamma hur djupt vi sjunkit, vi ska få uppleva hur vår erfarenhet kan vara andra till hjälp.

6.  Den där känslan av att inte vara till någon nytta och att tycka synd om sig själv kommer att försvinna.

7.  Vi kommer att bli mindre egoistiska och istället intressera oss för andra.

8.  ökandet efter egna förmåner kommer att försvinna.

9. Hela vår inställning till och synen på livet kommer att förändras.

10. Rädslan för människor och ekonomisk osäkerhet kommer att lämna oss.

11. Vi kommer att intuitivt veta, hur vi ska handla i situationer, som förut brukar göra oss osäkra.

12.  Vi ska plötsligt inse att Gud gör för oss, vad vi inte kan göra för oss själva.

Är dessa överdrivna löften? Vi tror inte det. De har infriats för många av oss ibland snabbt, ibland långsamt. De kommer alltid att förverkligas, om vi arbetar på det.

Jag som präst, vet genom många samtal med alla underbara människor jag mött sedan 2018 år här i Trelleborg, att det finns mycket där under ytan som vi människor här lider av. Även det lilla som skaver är jobbigt.

Så kom till vår Sinnesromässa. ”Kom tillbaka. Det fungerar”, är alltid våra avskedsord till varandra. Och de gör det också. Bra, eller hur….

/Mikael Bedrup, människa och präst.