Diakoni – kyrkans omsorg

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer.

Diakoni handlar om att se sin medmänniska. När livet känns svårt kan vi finnas där för dig. Du kan komma till oss när du känner dig ensam, när du har ett behov av att samtala, när du har problem med din ekonomi eller andra svårigheter. Vi samtalar om det som tynger dig.

Vi har tystnadsplikt!

Diakoni är kyrkans uppdrag att möta människor i utsatta situationer och man säger ofta att det är kristen tro omsatt i handling. Diakoner har en utbildning för människovårdande yrke.

Diakoniexpeditionen

Diakoniexpeditionen finns i den norra delen av församlingshemmet med ingång från kyrkparken.

Expeditionstid:
Onsdagar kl. 8.30–10.30

Festligt återbruk

Vill du låna eller skänka bal- och studentkläder?

Vuxen

För den flitige, kunskapstörstande och hungrige.

Sopplunch

Under våren 2024 kommer vi inte servera sopplunch eftersom församlingshemmet är under renovering.

Västra kapellet

På Västra kapellet kan de som har över dela med sig till de som har lite eller nästan inget, människor i utsatt situation.

Vill du bli volontär?

Du trivs där du behövs!

Diakonemblem
Formen på diakonens emblem är ett kors omslutet av en cirkel. Korset står för Jesus Kristus och cirkeln för Gud som håller hela världen. På korsets mitt finns en duva med en olivkvist i sitt näbb – hoppet om liv.

Diakonens löften

• En diakon ska uppsöka, hjälpa och stödja dem som är i kroppslig och själslig nöd
  • Diakonen ska försvara människors rätt
  • En diakon ska stå på de förtrycktas sida