Leva vidare-grupper

Ibland kan sorgen efter ett dödsfall kännas allt för tung. Det kan betyda mycket att få dela tankar, känslor och minnen med andra i samma situation.

Diakonen Aurora Smith och prästen Jonas Karlsson leder Leva vidare grupp tillsammans. Det är en gammal tradition i Trelleborgs församling att erbjuda denna möjlighet till samtal för församlingsborna.

När man mist en nära anhörig kan det kännas skönt att få samtala med andra i samma situation om sorg, saknad och andra känslor, samt praktiska problem som kan uppstå. Både präst och diakon har erfarenhet av att möta människor i sorg. Diakonen möter sörjande människor i enskilda samtal och prästen möter de sörjande direkt efter begravningsbyråns inledande arbete genom sorgesamtal och begravning. Det är viktigt att alla får komma till tals, att man skapar en trygg och tillitsfull miljö och att det som sägs i rummet stannar i rummet. Mitt i sorgen skapar vi en varm och mjuk stämning där vi också bjuder på fika.

Leva vidare gruppen träffas vid sex tillfällen antingen på våren eller hösten.

Är du intresserad och tror att denna grupp kan vara något för dig, kontakta diakonen Aurora eller prästen Jonas.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.