Benen på ett brudpar som står på en stentrappa.
Foto: Joakim Carlström /Ikon

Boka vigsel

En dag som blir ett minne för livet.

En vigsel är kostnadsfri under förutsättning att en av er är eller blir medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en anna kyrka eller religion.

I Stallarholmens församling erbjuder tre kyrkor för vigsel; Toresunds kyrka, Ytterselö kyrka och Överselö kyrka. Men det går också att vigas i det mindre Franciskuskapellet i församlingshemmet. Om ni har önskemål om vigsel på annan plats i församlingen, kontakta församlingsexpeditionen.

Vigseltider

Vi erbjuder följande tider på lördagar för vigselgudstjänster: kl 11:00, 13:00, 14:30 eller 16:00 . Med reservation för andra bokningar eller versamheter. Naturligtvis kan man boka vigsel även övriga dagar i veckan.

Vigselsamtal

Några veckor före vigseln kommer prästen som ska viga er att ta kontakt för att boka in ett vigselsamtal. Då träffas ni och pratar om vad vigseln innebär, hur vigselgudstjänten går till och önskemål om psalmer eller övrigt musikval.

Psalmer/Musik

Alla gudstjänster är offentliga och det är därför viktigt att anpassa in- och utgångsmusik samt psalmer till kyrkorummet. Vid speciella önskeomål om musikval eller solistmedverkan ska detta meddelas till kyrkomusikern i god tid innan vigseln.

Hindersprövning

Inför er vigsel beställer ni hindersprövning från Skatteverket. Denna gäller i fyra månader. Ni kommer att få två intyg som ni tar med till vigselprästen.

Har du preliminärboka en vigsel eller har du övriga frågor gällande vigsel? Kontakta församlingsexpeditionen via telefon 0152-346 40 eller fyll i nedanstående formulär så svarar vi dig så snart vi kan.